Thursday, July 01, 2010

Kenapa Ada Istilah 'Serious Buyer'

Bismillah,

Wahaha...ampun maaf dipinta kalau tajuk saya ni akan menyebabkan beberapa peniaga online terasa hati. Bukan semua yang tulis serious buyer yang saya maksudkan. Saya faham lah kot ada la sebabnya kenapa kebanyakan peniaga tulis perkataan tu cuma...

  • kenapa tag orang dalam FB sedangkan kebanyakan yang di tag barangkali tak berminat pun dengan barang anda.
  • saya rasa takut utk bertanya, bimbang kalau saya tanya kemudian tak jadi nak beli, anda akan marah2 saya...
  • atau bolehkah nanti kita persoalkan itu dan ini tentang barang yang kita mahu beli itu?? Macam Cloth Diaper contohnya, memang ada banyak yang nak ditanya dan buat nya kita tanya itu ini begitu begini dan last sekali baru tanya harga maka tiba2 terkejut dengan harganya yang agak mahal, langsung tak jadi beli
Kalau saya sendiri, saya tak reti nak tulis macam tu. Maka tak hairanlah kalau selalu je ada mesej lah, call dari sesiapa lah, email, YM (nasib baik tak pakai alamat umah ek??). Tengok2 tak beli :P Ala..tak kisahla sebenarnya. Kalau tak beli maksudnya tak ada rezeki saya lah kan?? Ai pasrah aje yu...

**Untuk melihat Cloth Diaper atau Kain Lampin Moden dengan harga murah ~klik sini!
** Untuk booking telekung kanak2 berusia di bawah 8 tahun ~ klik sini!
** Untuk melihat cermin mata terkini ~ klik sini!

7 comments:

  1. ada pro and cons kat sini juga pija,

    tapi kalu akak memang tidak kisah org bertanya sebab jual online brg x nampak, kenalah tanya macam2 kan... tapi biarlah berpada2 juga hehe...

    cotton ke kak?... haah
    lembut ke kak kainnyer?... yer lembut
    kalau anak berpeluh ok ker kak?...

    camano? tlg jawab pija....

    kdg akak sendiri pun bila nak bertanya sesuatu terasa macam buyer tu dah nak suh kita beli...

    customer is always right.... :D

    ReplyDelete
  2. ayu..
    klu org tag
    ayu diam jer
    sbb mmg takde duit.
    tpikan..
    yg ditag tu asyik tnyer jer..
    tak minat ke ape..
    dah kita takde duit..
    pastu bile nak bg mulut manis
    just ckp jer ank kecik lagi
    tpi boleh plak ank2 cepat membesar
    hmm..
    phm,yg dia berniaga n maybe takde buyer lagi..
    modal dah kuar dan sebagainya
    jadi taknaklah mengecewakan dia secara terangan sbb brg tu consider harga mampu bayar dlm tempoh terdekat.
    tpi mc ayu skunk ni..membeli ikut kemampuan memakai.
    klu beli tpi tak diapai n udah rosak.
    buat ape..
    lagipun,bju lama byk lagi.

    ReplyDelete
  3. kalau sy kena tag, sy rimas woohh..sebab bila ada komen2 kat fb dari client2 dia yg lain, sume masuk kat emel inbox sy..hadus..terpaksa lah sy untag sendiri, nak kasi tau jgn tag lagi, tak sampai hati coz jkadang2 memang tokey2 tu kawan kite :)..

    ReplyDelete
  4. sy ngaku penah tag org tp sy pilih2 gak la,agak2 yg berminat kan?
    yg sy hangen tu ... ade sorang ni.xtau la dia saje nk main2 ke atau suke/hobi tanye2 brg n then nk byr pehtu tiba2 diam je xbalas mesej kita . maka oleh krn itu sy nk pakai term 'serious buyer' tuh . sbb dah kena dgn dia 2 kalik. hasben sy kata ; "block je dia....toksah layan.."
    sy pun block . abeh citer. :p

    ReplyDelete
  5. 1. ai sgt kesah bila org nak add FB.. pastu bukan nak sapa or berkawan dgn ai.. tp nak TAG ai utk beli brg dia... ohhh.. i block org mcm ni.. sbb dia bukan kwn ai.. kalo kwn2 ai TAG ai.. ai ok jer.. mungkin dia nak introduce brg tu.. tp pastu ai untag sbb nanti melambak plak email notify... hihiii

    2. ai tak kesah customer bertanya.. sbb ai pun boleh mahirkan diri utk mjawab soklan & belajar yakin kan customer..

    3. awal2 niaga online dulu sedey gak bila berkali2 terkena mcm tu.. tp dah lama cam ni, ai redho jer.. ai anggap tu sbg pelajaran.. mungkin ade salah silap ai kat mana2... & mcm pija kata la... dah bukan rezeki..

    ReplyDelete
  6. best best tajuk ni..!
    pendapat anis,selalunya term serious buyer ni digunakan utk brg2 pre order yg perlu buat back-to-back order.sebab,kita nk kena order dari supplier,yg kadang2 nun jauh di luar negara.so,kalau buyer yg tak serius,dia buat order,then shut down.jadi peniaga terpaksa tanggung kerugian.

    anis sgt2 suka kalau customer ym anis tnya2 soklan.tak beli pun tak kisah,janji dpt kawan.lgpun,soklan2 tu buat kita rajin stadi pasal product kita.hehe!

    ReplyDelete
  7. eh, betul lah...
    kadang2, telan air liur je la tengok.. sebab tak berani tanya. takut kalau tanya kang, tak jadi beli, diorang fikir lain pulak... huhu

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!