Thursday, July 30, 2009

Manfaatkan XTVT Menonton TV


Bismillah,

Entry ini tak bermaksud nak suruh anda suri2rumah untuk menonton TV. Saya pun hanya tgk TV dari jam 5.30-6.30 ptg aje...itu adalah masa untuk saya naik tgk anak2 (kalau dari tadi ada customer la...) dan bukakan lampu untuk diorang dan pastikan diorang semua mandi dan basahkan rambut. Selepas tu, kami sama2 tgk Mari Bertarannum.

Saya rasa buang masa kalau tengok TV saja2. Malah kalau tengok TV saja tanpa buat kerja lain, saya akan terlena kurang dari sepuluh minit. Siapa yang sll follow bebelan online saya di sini mesti dah kenal kan minah kuat tidur ni. Saya memang senang terlena tapi senang pulak jaga. Tu yang saya tak minat tidur siang dengan ditemani suara anak2 yang nak itu ini.

  • Buat kerja lain. Saya paling minat lipat kain kalau nak tgk TV. Ini lah tabiat saya. Saya akan lega buat begini dari tidur dan bila bangun kain masih bersepah. Udahla sekarang ni penyakit malas begitu kuat sekali bertepek dalam diri saya :P
  • Senaman. Kalian, saya dah lupa dah bila kali terakhir saya senaman. Kata biras saya, kita buat kerja rumah sampai peluh2 itu tidak dinamakan senaman. Melainkan kita pilih naik turun tangga secara tetap selama 10 minit, maka itu boleh dikatakan senaman. Saya tidaklah berisi (malah kurus keding lagi) tapi saya rasa senaman tetap penting untuk kesihatan. Namun dalam tempoh mengandung, saya tidak senaman untuk menjaga kandungan dan selepasnya pula, untuk menjaga peranakan. Mmm...bestnya ek kalau ada exercise bike...."abang.....kalau ada duit apa kata???"... :P
  • Mengunyah. Jangan ajar diri makan makanan rapu. Walaupun anda enjoy mengunyah, namun ada lemak2 dan pengawet2 yang ntah apa2 juga akan enjoy dalam tubuh kita. Cuba kunyah cucur ke (erk...bukan cucur banyak lemak jugak ke? ha ha...janji takde pengawet..) atau lebih baik buah. Especially kalau anak2 jenis tak makan sayur, time gini la elok kupas2 mangga ke, ciku ke, rambutan ke bagi diorang makan. Sllnya licin la...
  • Berias. Owh ini macik takde keje. Saya ada cuba beli satu set pencuci muka dan skang saya terseksa kerana saya takut membazir tak guna selepas saya beli. Seblom ni saya tak pernah pakai apa2 pencuci muka sekalipun. Memang tak kosa ah tapi mengenangkan usia nak masuk 30 tahun depan (my hubby dah 31 okeh...dia tetap lebih tua) so, saya ni konon2nya nak make over lah sikit. Saya rasa sape yang minat pasang mask ke ntah hapa yang lekat putih2 atas muka tu bolehla buat sambil tengok Aqso & Madina.
Tapi jangan amalkan satu benda. Saya sll buka TV sambil ajar Asmaa' & Usamah Maths & Sc tapi end up dgn mata diorang asyik ke TV aje. Takpun diorng mengeluh, "Dah letih la umi...," hayyoohh!!! Saya rasa anak2 saya takde potensi untuk study depan TV macam maksu diorang. Saya dulu pun jgnkan TV, radio pun tak minat nak dengar time study. Bagi saya TV adalah TV dan study adalah study (tu pun tak score :P)

Mungkin korang ada idea menda lain yang nak dikerjakan time nengok TV. Silalah....kongsikan dengan saya dan kengkawan yang lelain :)

Okeh ini adalah pengongsi idea sama saya. Mula2 Beattey (sama nak diet ini boleh buat sifu neh...)

aktiviti saya semasa tengok tv..aadalah sangat banyak la siti....mari sy senaraikan

1. menyusukan jannah masa tengok tv...biar dia puas ngempeng..

2. lipat baju n CD of course..!!!

3. Membelek katalog (Avon ke, cosway ke, tesco, giant dll)

4. Berangan. Saya suke berangan apa yang saya nak masak esok n hari2 yang seterusnya

5. Acu baju. Suka sangatlah try baju lama2..mana yang muat sy rembat untuk pakai p ofis..mana yang tak muat (walaupun tahu lom muat)buat sumber inspirasi..u know i'm in diet kannn??

6. Masa tgk tv jugaklah waktu yang hubby sy selalu suruh urut kaki dia yang selalu kejang.

7. Sy mmg minat tgk tv sambil sms ngan kak ngah saya...

8. potong kuku time tgk tv..jangan ikut ek..

9. belek majalah sambil tengok tv...

10. last sekali tido sambil tv tgk sy...

OK yang ini pula idea dari Hanz,

Kalau tgk tv, mcm siti gak..me lipat kain or sterilise & lap EBM storage, settlekan cloth diaper...kadang2 selak majalah..tapi kalau anak2 tgk tv whcih is vcds diaorang concentrate


Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!