Thursday, November 19, 2009

Hormon Mempengaruhi Berat Badan


Bismillah,

Dulu2 masa kami kat sekolah menengah, saya rasa ramai juga kawan2 yang tinggi2..ehem malah saya juga adalah antara yang tertinggi. Tapi kami dapati ketinggian kami rupanya kureng kalau nakbandingkan dengan budak2 sekolah lain terutamanya sekolah campur. Tubuh badan mereka juga ternyata lebih 'pelik' kalau nak bandingkan kami yang leper2 ni...ahahaha...

Semenjak itu, saya percaya ia mesti ada kaitan dengan hormon. Manakan tidak, kami tidak bercampur dengan orang lelaki. Jadi idakle kami terasa nak melaram2 sangat kan...dan untuk saya tabiat tidak melaram tu kekal sehingga sekarang :P Sampai masa nak kawen pun, habis satu rumah tanya sapa yang ada gincu...uhuhuhu...

Mmm..ini mukadimah tu sebenarnya tak sesuai dengan tajuk. Sebab tajuk yang saya katakan ni ada kena mengena dengan berat badan. Dengan mengenalpasti kelenjar mana yang paling dominan merembeskan hormon, dapatlah kita menentukan bagaimana dan di mana berat badan kita biasanya tertumpu serta jenis makanan yang perlu kita ambil dan tidak.

Jenis A (Adrenalin)
Biasanya mereka yang dalam kategori ini memiliki tubuh yang berotot di lengan dan kaki. Kiranya ala2 Misbun Sidek tu berketul2....Orang yang begini biasanya kalau berat dia nak naik, ia akan berat di bahagian batang tubuh. Apa yang perlu dilakukan adalah mengurangkan pengambilan protein dan karbohidrat..kalu tak?? Besarlah nanti bodynya...

Jenis G (gonadal)
Tubuh badan mcm buah pir. Tempat yang simpan berat badan berlebihan adalah biasanya di bahagian belakang dan lengan. So, untuk orang begini, elakkan makanan berlemak dan pedas.

Jenis P (pituitari)
Kelenjar ini berada di bawah otak. kalau hormon inilah yang mendominasi, maka pemiliknya akan mempunyai tubuh yang kecil dan berat badan yang terganggu. Hallamak...agaknya inilah sebabnya saya selalu underweight eh? kalau naik pun time sarat mengandung la baru merasa berat 50 something.

Jenis T (tiroid)
Metabolisme yang terlalu aktif sehingga tubuh menjadi terlalu tinggi. Eh ke saya duduk dalam kumpulan ini ye?? Sbb seblom ni pernah pergi cek dengan homeopathy dan katanya memang tiroid saya berlebihan sedikit. Utk orang yg mcm saya kenalah kurangkan mengambil gula dan kafein...huhuhuhu....kefein pun saya pantang masa mengandung ajekkk



Korang agak2 grup mana eh????
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!