Friday, December 10, 2010

Anak Kurang Makan Lebih Pandai

Bismillah,

Ok, Ok...itu ayat provoke saja. Nak suruh korang datang blog saya dan tambah tabung Nuffnang baca seterusnya komengirlemo. Tension ah tulis banyak2 tapi takde orang komen. Kadang tgk blogger lain, letak gambo nasik lemak pagi2 je komen dia ada berjuta. Kalau tengok unique adalah dalam 100++ orang tapi yang meninggalkan komen 2-3 orang saja.

Eh, itu bukan ayat merajuk dong sbb saya tau lah, blog saya tak ada dalam bloglist korang. Sebab saya adalah blogger yang dah season yang perlu makeover di sana sini untuk menaikkan semula trafik di sinigirlemo. Baru saya sedar sejak akhir2 ni trafik yang masuk ke sini adalah hasil carian di search engine saja. Tapi saya sukalah at least ada jugak orang nak masuk kan. Pulak tu mereka masuk adalah berdasarkan carian merekagirlemo.

Baiklah, back to the topic...saya sebenarnya nak kata Anak Kurang Makan Jajan Lebih Pandai girlemo. Sebenarnya saya tulis entry ni sebab suami saya ada komen di wall FB saya. Saya ni tgh blogging dari laptop mak saya jadi adalah sangat malasnya nak printscreen dengan komputer yang takde mouse...ini menjawab kenapa saya tak letak gambo saya lately. Saya copy paste saje ek...

Saya kata :

Norhafizah Madzlan Alamak...Asmaa' tanya apa beza alligator dengan crocodile dan umi fail nak jawab...anybody can help me??



Ada yang komen kata :
Bijak tul Asmaa'. bagi makan mende gok??? hehehe
(nama dirahsiakan sebab saya tak dan nak mintak kebenaran dulu)

Pastu suami saya kata :
 skrg ni jgn tanya mcm tu. sptt tya benda apa yg tak mkn. sbb kebanyakn mknn yg ada boleh melemahkn otak...

OK sekarang saya nak tanya sapa setuju??? (Dengan harapan ramai yang bagik komen :P). Sebelum tu saya nak bgtau sesuatu...saya copy paste benda ni bukan nak tunjuk anak saya pandai atau apa, Asmaa' bertanya tu adalah kerana sifat ingin tahu yang ada dalam diri setiap kanak2. Saya percaya semua budak pun bertanya macam2 juga kan??

Marilah saya ceritakan kepada kalian tentang anak2 saya. Suami saya menyuruh saya mengajar anak2 menjaga makan. Dia ada alasan dia dan saya amik masa yang agak lama jugak untuk patuh arahan dia tu...kikiki... Sape yang ingat saya solehah sangat tu tolong refresh balik memori korang ye. Sebab saya lambat patuh adalah :

  • Saya tak pandai masak, jadi masakan paling sedap saya mampu buat adalah masak kicap :P
  • Saya malas masak jadi kalau ada roti senang lah sikit tak payah masak pagi & petang :P
  • Saya suka minuman manis dan saya perlukan kordial
  • Saya kesian kat anak saya, ternganga tengok anak orang lain makan coklat, saya pun nak bagi diorang makan coklat jugak
OK, itu adalah zaman ketidakpatuhan saya lah. Sekarang saya dah kurangkan benda2 yang saya sebut di atas. Kalau dulu, kicap amik masa 2minggu kot nak habis sebotol tapi sekarang 2 bulan pun tak habis2 lagik... Roti dah diganti dengan lempeng pancake. Nak minum manis, saya buat sendiri kordial roselle dan pasal jajan tu, anak2 dah faham kenapa kami tak bagi mereka makan jajan.

Rupanya nak setel benda ni is not that hard. Perkara yang major perlu ada adalah KEMAHUAN. Bak kata Adnan Sempit,'dimana ada kemahuan disitu ada HIGHWAY' (kehkehkeh....ni satu larangan suami yang belum dipatuhi).  Sekarang pun belum semua yang suami saya sekat tu saya patuh. Tadi jek baru dia sound jumpa marjerin dan sos tiram dalam peti ais. Dah dia tinggal sorang kan, nak makan kena la masak sendiri maka jumpalah serba mak neka yang ada dalam peti...ciyyan dia. 

Masa mula2 saya memberontak dengan saranan suami saya ni adalah kerana saya rasa bolehke nak makan dengan keadaan zaman sekarang ni semua benda adalah berasal dari bahan proses. Malah saya bayangkan macam mana keadaan saya kalau tiap2 hari kena masak dari pagi bawak ke malam. Saya sampai menangislah sebab dalam keadaan letih, saya cukup bersyukur kalau ada rotigirlemo


Lama kelamaan saya rasa wahh...bagus jugak kalau jaga makan macam ni. Sebabnya ia memang dianjurkan dalam Islam kan. Dan memang bahan makanan sekarang ni bercampur aduk halal haramnya...betul tak? Tapi serius memang penatlah kalau nak mengawal sebab anakanda hamba kan ramai maka kalau mereka itu kelaparan lah....girlemo malas nak cakap :P

Nak masak banyak kali, nak buat kerja rumah lain lagi...tapi ye lah bak kata suami hamba, time buat kerja tu banyak2 la berzikir sebab bila kita berzikir memang tak penat sebabnya kita berzikir sambil buat kerja. Bukan buat kerja sambil berzikir. Lain tu maksudnya..cuba fikir betul2. Berzikir ni tak letih pun kan?? Hihihi...mcm yg disuruh oleh baginda Rasulullah ketika anakanda baginda nakkan pembantu rumah pun disarankan begini juga.

So, saya nak sharelah apa yang kita patut jaga bab pemakanan ahli keluarga ni ye..

  • Bahan kimia - ish, serba mak neka lah ada. Cuba perati ingredients bahan yang ada dekat label makanan. Segala MSG, fluoride dan segala ~ide, ~ate bla bla bla ada. Ye lah WHO kata selamat tapi kalau dah diambil dalam jumlah banyak adakah masih selamat?
  • Racun - sayur yang kita beli dipasar itu, bukankah berasal dari ladang sayur. Tu sebab kami preger makan sayur kampung je. Sbb selalu sayur kampung tak bubuh racun pun dan murah pulak tu. Jangan kata sayur, beras kita tu bukan sembur racun jugakkan?? Aduhai lah... sungguh susah nak elak weih..
  • Halal haram - yang ni salah satu sebab kenapa kami suami isteri tak pernah belikan KFC, McD dan benda2 yang sewaktu dengannya. Ia adalah kerana status halal yang berubah-ubah. Kejap orang kata halal, kejap orang kata tak...jadi untuk jalan selamat, kalau nak makan ayam goreng silalah goreng sdn bhd aje. 

Saya harap anda janganlah anggap kami lakibini ini betul2 jaga makan. Saya akui susah especially bila berkunjung ke rumah orang. Kalau dah dihidang air sirap masakan pakat anak beranak tak minum kan? Kalau balik ke rumah mak saya di sini dah banyak kurang dah sebab keluarga sini dah memahami cuma ada jugaklah biskut yang tak sempat disorok time balik kampung tu kan. Mertua saya pun akui, suami saya jaga makan lebih dari dia sendiri.

Saya beruntung sebab keluarga sangat memahami. Macam lawak pulak bila diorang tanya maktok diorang, "Yang ni ada babi tak??" time maktok dia jamu biskut. Kadang2 anak2 kantoi juga bila diorang curi2 makan benda tu tapi kami soundlah balik sebab mereka dah berjanji taknak makan. Mereka dah tahu yang makan benda yang tidak berfaedah tu tidak lain hanyalah mengumpul racun dalam badan dan seterusnya sama ada mereka akan sakit dan susah untuk pandai.

Ish...lama dah potpet2 ni kan. Padanlah orang hilang kata nak mengomen :P Oklah...girlemo
Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))

8 comments:

  1. Kak Pija...
    bila saya baca entry akak ni,saya teringat zaman saya sekolah pndok dulu...ustaz2 saya macam suami akak, memang sunguh2 jaga makanan kami...sampai satu tahap...roti pun makcik tukang masak buat sendiri...pastu tak penah kami makan mee kuning, kalau nak makan mee goreng, ustaz bagi laksa beras buatan orang kampung situ jugak dan suruh makcik tukang masak goreng buat macam mee...kami makan aje...sedap juga :)

    hasilnya mmg nampak,alhamdulillah nak menghafal surah2 AlQuran sungguh senang lekat, hafal kitab nahu n saraf n hadith etc...malah sampai besar ni alhamdulillah didikan ustaz tu melekat..(dengan saya la...dgn kawan2 lain sy tak sure :))

    saya hari ni tk reti makan mee kuning, roti gardenia pun tak boleh masuk...kalau saya 'tersalah' makan skit (eg dalam makanan tu ada somthing yg tak best) saya akan pening2 dan muntah, dan hal yg sama dah turun pada anak2 saya..

    insyaALLAH kak, usaha akak hari ni akan membuahkan hasil yg 'lumayan'...anak2 akak akan terang hati, mudah belajar, senang lekat ilmu, senang hafal alQuran, banyak lagi...
    saya teringat satu syair arab :

    al-ilmu nuuruLLAH wa nuuruLLAH la yudkhalu bil aasi

    (ilmu itu cahaya ALLAH, dan cahaya ALLAH tidak akan masuk pada benda yg ada perkara maksiat)

    memang susah sikit nak menjaga bab makan2 ni especailly zaman skrg ni...tp insyaALLAH bila kita ada niat, ALLAH akan bukakan jalan

    ReplyDelete
  2. meme klu dok di Msia, malas nok check ingredients sbb koon2 emua halal. bilo dok di jepun ni, tgk jenama makanan yg sama tp halal di msia, rupa2nya mari sini cek2 ingredients ado lemak babi..huuhu..

    lo ni kami sekeluarga semakin alert bab2 check ingredients ni

    ReplyDelete
  3. salam,
    macam mana nak makan, kekadang tak minta makan pun minta susu jer...
    apa2 pun janji anak2 sihat kan?
    anak2 pandai sebab tak makan kerana dok sibuk berfikir... hehehe

    ReplyDelete
  4. makanan rapu...segera mmg ada unsur melemahkan otak....

    ReplyDelete
  5. hohoho kak pija...mmg sedey kalu takde org komen ...blog sy pun bukan byk sgt org komen pung...tp jenuh jugele pikior idea2 nk kasi org mai ramai2 kan... ^-^

    isu ank makan jajan ni mmg populer..susah nk elak antara sbb utamanya kesian....hurm...kami mmg gila roti kecuali abahnye yg mmg org nasik...berlaukkn ikan goreng saje pun dah cukup..bertuah dakoo..haha

    ReplyDelete
  6. Betul tu,saya sokong 100%, tapi terbalik pulak dengan family saya, saya yang lebih mementingkan pemilihan makanan untuk anak saya tp suami saya sangat tak kisah..huhuhu

    ReplyDelete
  7. bertuah sungguh pija sbb suami sgt mementingkan bab makan ni...

    rumah kami ni plak.. apak nya yg gila kicap.. masak lah apa pun, sedap camana pun, apaknya yg lebih2 makan kicap... mujur lah anak2 tak terikut2 sgt..

    tp sejak 2,3 menjak zaman meleset ni anak2 layan jugak lah kicap & telur.... ibunya lebih rela makan nasi & bawang goreng drp berlaukkan kicap... huhuuu..

    ReplyDelete
  8. Siti 9 Timur, ishh..ni yg rasa nak buat laksa goreng dan2 ni...

    Yatie, a'ah ek, dok luar lagi seksa nak jaga makan ek...

    Yangbaik, kihkihkih...sibuk fikir lepas ni nak sakat apa mak abah dia...eheheheh....

    Alimaz, a'ah...elakkan lah...jgn sekali pun beli...

    Hanie, takde pape pun bab org tak komen tu...ehehehe...suami kita sama lah, mereka adalah spesis orang nasik!

    Umi Danish, takpe2, jgn dua2 tak jaga....

    kakyong, hohohoho....saya pun dulu kicap girl jugak..lepas kawin ni je yg tetiba jadik tak makan kicap dah

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!