Friday, May 29, 2009

Persediaan Menjelang Perkahwinan


Bismillah,

Entry ini telah saya sediakan selepas tiba2 saya teringat kepada soalan linimarlini di shoutbox saya haritu. Maaf dik, akak ada hal dihari nampak mesej adik dalam shoutbox akak ni dan terus terlupa dah sampai kehari ini. Hopefully apa yang akak tulis ni boleh dimanfaatkan ye.

Sbnrnya, saya bukanlah orang yang paling layak untuk menjawab soklan ini memandangkan saya pun taktau saya sediakan apa masa menjelang perkahwinan dulu. Jika mahu diulang cerita, pasti ada yang dah nak termuntah membacanya. Ringkasnya, perkahwinan yang asalnya dirancang lewat terpaksa dilakukan secepat mungkin atas sebab yang hanya saya dan suami saya sahaja yang tahu. Keluarga kami pun tak tahu.

Cuma, dibawah adalah beberapa perkara yang saya rasa perlu diberi perhatian menjelang hari perkahwinan :
  • Bak kata Ustaz Scene-R, berniatlah atau perbetulkan niat kerana apakah kita mahu berkahwin. Jika niat kita berkahwin adalah baik, maka baiklah jadinya insya ALLAH.
  • Muhasabah diri andai ada kelemahan yang mungkin akan menyakitkan hati pasangan kita itu. Mungkin boleh minta pendapat dari seorang sahabat baik kita. Walaupun kadangkala kita merasa susah untuk membetulkan kelemahan itu, berusahalah...kalau tidak banyak ubahlah sedikit
  • Mintalah pada ALLAH semoga ALLAH melorongkan kehidupan kita supaya selepas hidup berpasangan nanti kita akan lebih dekat denganNya
  • Kalau nak pegi spa ke merawat diri, jagalah batasan..jangan sampai terdedah aurat atau apa2 saja.
  • Minta nasihat dari orang tua tentang apa yang boleh dan apa yang tidak boleh selepas berkahwin
Ah...ringkasnya, tak perlu yang pelik2lah. Semuanya akan berjalan seperti fitrah. Juga boleh rujuk dari link ini (dari laman web Saiful Islam). Linimarlini...maafkanlah akakmu yang blurr dalam bab ini. Tolong jangan contohi akak sbb akak aritu main redah aje. Prinsip idup akak kan 'Belasah jerrr'. Huhu..anyway, tahniah ye...
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!