Wednesday, July 13, 2011

Mata Umi Nampak Kelabu

Bismillah,

Ini adalah rentetan rawatan apiterapi abah pada mata umi. Mata umi dititiskan dengan madu dan ia amatlah pedih sampai Uwaiys buat muka kesian, Usamah tiba2 urut kaki dan Asmaa' tak habis2 suruh abah dia jangan buat lagi rasa nak ketawa pun ada. Ahmadi dengan Arwa plak dah kelu seribu bahasa sampai tak terkata apa2. Abah korang bukan dera umi lah anak2 weih...

Ini bukan pertama kali saya titiskan madu dalam mata. Punca terasa nak titis hari itu adalah gatal secara melampau dalam lubang telinga dan hidung. Ntah mai mana idea suruh titis madu dalam mata padahal gatalnya kat tempat lain.

Selalunya kalau gatal sangat2 dalam telinga itu, saya letak minyak Yuyi ke atau Vicks sikit kat area telinga biar rasa panasnya dan gatal tu hilang sendiri. Tapi mertua saya dah warning sbb arwah nenek suami saya jadi kurang pendengaran sbb sll masukkan minyak dalam lubang telinga. Aci tak sbb saya letak kat luar je bukan celup cotton bud dan masukkan dalam lubang telinga... GATAL weihhhhhhh....

Bila anak2 tanya untuk apa dimasukkan madu ke dalam mata saya, kami borak lebih kurang macam ni :

Abah : Lama2 nanti insya ALLAH umi tak payah pakai spek dah
Usamah : Tapi nanti nampak la yang hitam kat mata umi ni (merujuk mata Panda)
Asmaa' : Umi lagi lawa kalau pakai spek (Hmmmmfffhhh....kemvang hidom umi kejap)

Dan macam2 la diorang mesyuaratkan apa akan jadi kalau saya tak pakai spek. Tak lama lepas tu Usamah tanya saya OK ke tak dan mata saya dah jelas ke belum tanpa spek??

Umi : Umi nampak kelabu lagi ni
Usamah : Hah macam mana abah, umi nampak kelabu...
Abah : Ye lah..dia bukan sekali titis terus jelas mata umi. Kena lah bubuh selalu.
Usamah : Umi takpe ke?? Nampak Usamah warna kelabu??

Kuikuikui......bukan kelabu grey tu lah anakanda weih...korang ni kena tambah vocab lagik la. Umi kekaburan bukan grey in colour lah!!



 

3 comments:

  1. Salam kak Pija...

    terhibur dengan celoteh anak2 kak pija....semoga kekal bahagia hingga ke akhir hayat, Amin...

    ReplyDelete
  2. tak pernah letak madu dalam mata....tak melekit ker siti...

    ReplyDelete
  3. kanak2 memang jujur ek! hehehe..

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!