Saturday, June 20, 2009

Appa Ku


Bismillah,

Okeh..mula2 saya masuk ke entry sepupu saya Mcrieda Alfonso dan baca entry utk Appa nya. Owh, saya kenal appa nya itu, kalangan pak2 sedara saya appanya itulah yang paling tidak banyak bercakap. Jgn marah ek Uda, I'm now telling ebribodi that I called and still call ur father 'Abah Gemuk'. So, ini bermaksud appa nya adalah abah juga kepada saya. But he always put a smile on his face if we call him with that name.

After that saya meredah masuk laman kak Ogy Ahmad Daud dan membaca juga karya sadis tentang ayahnya di sana (link nya ada di sidebar saya, malas nak buka semula). Selepas itu, saya terbaca pula tentang Kakyong di entrynya yang ini.

Mmm...actually, ini hari saya ada sikit bengang sama saya punya appa. Dia hanya ajak adik saya yang bongsu untuk makan di luar walaupun kami berada di rumahnya. Hihi....saya geram butui... dan saya menangis dalam hati namun jika adik saya lebih memerhatikan saya tadi, pasti dia akan nampak air mata saya juga.

OK...OK...saya memang sedang berada dalam zon 'sensitif nak mampus' sekarang ini. Jadi saya terasa walau dalam hal sekecil itu. Saya tahu sebabnya, anak saya kan 4 orang dan my father still cannot change his mind setting yang 'orang anak ramai tak patut makan di luar'. No abah, we still can eat together at ur favourite restaurant and I will pay for the bill. It just U have to keep cool with my anak punya fe'el sahaja. Dan itu yang abah still cannot manage hihi...

Tapi bila dia balik, walaupun saya tahu mak yang belikan atau orderkan, still ada bekal untuk kami. Tapi sorry la ek, abah pilih restoran yang tak cedap dan itu mungkin sumpahan dari saya...muahahahaha....macam landak ketawa. Bekal itu telah memujuk saya yang hampir nak masukkan baju2 dan botol2 anak saya ke dalam raga dan berazam tanak datang tidur sini lagi.

Kih kih..mana la mak dgn abah tak boring, saya datang pun sllnya saya akan melambakkan kerja pada mereka, yang kompemnya baju byk nak basuh, nak sidai dan kemudian nak lipat. Then bila saya ada customer di kedai, saya akan lari ke kedai dan bila customer dah balik, saya tak jugak balik2 ke umah mak utk tgk anak saya. Huhu.....

OK, nak fokus cerita pasal appa ku. Dia adalah seorang yang funny tapi jangan tatau bahawa dia juga adalah seorang abah yang garang. Mana boleh lupa masa kecik2 dulu, dalam darjah dua. Habis je ngaji, saya gi merendek umah kawan dan main sampai tak ingat dunia dan bila sedar, dah dekat dengan jam nak gi sekolah petang.

Balik je sampai depan rumah, saya nampak abah ada kat depan umah dan saya mulakan lakonan mantap saya dengan pegang perut buat2 sakit perut sampai nak jalan balik umah yang selalu tak sampai 5 minit jadi 2 jam...kuhik2, sangat bodoh utk dikenang balik. Tapi saya tak ingatlah dia babab saya ke tak.

Dilain masa, abah tau saya suka bercakap sesuatu dengan hal yang positif dan indah, dia akan bercerita dari sisi negatif pula. Contohnya, bila saya beria2 yakin saya akan mendapat tempat di IPTA, dia akan kata, "Hang kena mintak maktab juga!! Nanti kalau sangkut macam mana? " Owh, saya sungguh bengang sbb saya sedang yakin dan dia telah menterbalikkan keyakinan saya.

Mungkin saya over konpiden kot. Dan dia takut saya akan tersungkur di dalam keyakinan saya. Oleh kerana cabarannya itu, result saya dalam UPU dan maktab, dua2 positif dan abah saya tersengih2 sampai nampak gigi bongsu. Dia baru sedar anak dia ganas...ngeh ngeh. Sampai sekarang, dia asyik menyebut, "Kedai hang maksimum 5 orang je no sehari? Aku rasa kedai xxx tu boleh dapat 20 orang sehari."

Ayat itu akan keluar setiap kali kami berjumpa dan saya akan menjawab di dalam hati, "Ek eleh, time customer kedai den sampai 15 orang abah tak tengok pun. Pastu kata abah, tiap kali dia lalu depan kedai xxx mesti ada orang tgh buat spek tapi kenapa tiap kali aku lalu tak pernah ada orang pun?" tapi anak yang baik mcm saya akan jawab di mulut begini, "Tak apalah abah, itu rezeki dia, rezeki kita lagu lain pulak." Mantap tak?

Paling tidak boleh ku lupa ialah, tatkala terserempak dengan abah masa abah sedang hantar surat naik motor sedangkan saya naik kereta time tu. Abah saya adalah seorang posmen pencen, maka tangan dan muka dia sangat gelap kerana dibakar matahari. Tapi bila abah buka baju, takdela gelap sangat tubuh dia. Saya menangis tau bila terserempak dengan abah kerana teringat dengan duit dia hantar surat tu lah saya kini menjadi saya.

Satu lagi yang mengharukan saya ialah apabila memerhati kedut di tangannya ketika dia membaca surat khabar. Saya tak sangka yang abah saya sudah setua ini. Saya bimbang dengan kesihatannya walaupun dia nampak maintain aje tapi sebenarnya dia menyimpan darah tinggi. Wuwuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu............

Walaupun saya selalu gaduh dengan abah, tapi saya selalu mahu memandang dari satu sudut yang positif. Abah memang selalu buat saya marah tapi saya akan paksa diri saya untuk berfikir sesuatu yang indah dalam pergaduhan kami. Saya yakin amat bahawa ALLAH menjadikan setiap sesuatu itu pasti ada hikmahnya.

Wahai hati yang membaca, saya bukanlah baik sangat bila saya juga berasa hati dengan abah saya tapi saya masih yakin bahawa apabila ALLAH telah menetapkan seorang anak wajib mentaati kedua ibubapanya walau dalam keadaan apa sekalipun mereka itu, maka pastilah ada sebabnya.

Walaubagaimanapun ayah kita kepada kita, itu antara dia dengan Penciptanya. Jika anda rasa dia tidak betul maka doakanlah yang baik-baik. Lunakkanlah hati supaya kita dapat mencari sesuatu untuk dibicara dengannya. Memang susah dan ia akan sentiasa susah kerana kita tak pernah mencuba langsung untuk berbaik2 dengan mereka.

Apabila saya terdengar sahaja bunyi motor abah depan kedai saya, saya akan cepat2 cari topik yang boleh saya cakap dengan dia. Huh...dah macam nak jumpa pak menteri tau. Walaupun begitu dia tetap sangat comel di hati saya. Walau selalunya ada aje yang dia cakap buat saya bengang (lawak abah saya sangat kasar okeh) tapi saya selalu ketawa dengan suami saya dan tiba2 kasar itu menjadi lucu pada pandangan saya.

Banyak kalau diikutkan benda yang saya simpan dalam hati. Tapi saya masih bersyukur kerana ALLAH mentakdirkan ini dalam hidup saya. Abah saya akan sentiasa 'abah paling comel' untuk saya. Mmm....kawan2, saya juga tidak dididik untuk menciumi tangan dua ibubapa saya tetapi apabila saya berada dalam tingkatan 3, saya telah memaksa diri untuk menciumi tangan mereka buat kali pertama.

Saya tidak pernah juga diajar untuk meminta maaf dari dua ibubapa saya tetapi saya melakukannya sendiri ketika saya di tahun satu UKM. Jangan ungkit tentang apa yang mereka tidak ajarkan, kita masih boleh melakukannya sendiri. Percayalah, perkara sebegini tidak pernah merugikan. :( Owh....air mata duyungkah di pipi kedut ku??

OKlos...mau layan jiwang karat. Uwaiys sedang tidur dengan tokki nya. Ntah apa yang sedap bila dapat tidur sebelah tokki itu!!!

*Walaupun bagi saya abah saya adalah 'Abah Paling Baik' tapi suamiku bukanlah di tempat yang kedua, dia masih yang utama juga :) I lebb U bebeh!!!
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!