Friday, June 05, 2009

Merangsang Bayi Dalam Kandungan

Asmaa'

Usamah

Uwaiys
Arwa

Bismillah,


Entry ni dah lama peram dalam kepala. Mmm...jangan marah ye bila saya tulis banyak2 entry dalam sehari. Suami saya tak ada dan dia membawa Uwaiys dan Usamah bersama. Jadi saya tak ada kawan untuk bergaduh. Skang Arwa tidur dan Asmaa' masih tekun dengan lukisan dia. Ntah bila dia nak berhenti melukis.


Sepanjang dua minggu cuti sekolah ini, saya harap Asmaa' dan Usamah dapat menghabiskan at least satu buku untuk AlFurqan, Bacalah Anakku & Read Easy. Itu harapan umi aje, umi tak kisah kalau anak2 tak dapat habiskan. Apa yang saya nampak Usamah adalah seorang yang orang kata 'fast learner'. Dia tidak menekun seperti Asmaa' tapi dia dapat catch up sama macam Asmaa'.


Berbalik kepada tajuk di atas. Bagaimanakah anda semua merangsang bayi anda? Ada yang kata, pasang muzik klasik. Uwah...saya tidak setuju dengan ini. Kenapa? Adakah saya terlalu syadid. Itu mungkin alasan kedua tetapi saya memang tak sukakan muzik. Kalau saya ada IKIM.fm di rumah, saya mungkin akan pasangkannya tetapi kalau tak pasang pun tidak apa2.


  • Mendendangkan ayat-ayat suci AlQuran & alunan zikir - bukankah itu yang terbaik? Biasakan anak2 dengan ayat suci Al Quran. Surah Yusuf dan surah2 lain untuk di baca setiap hari. Saya sendiri akui semakin hari semakin liat saya untuk menyelak AlQuran ini. Jika saya tidak mula semula untuk membacanya, mungkin saya akan terus-terusan meninggalkannya. Padanlah jiwa kita menjadi kosong, kita tidak isi dengan yang sepatutnya. Plus!! Jangan hanya maknye aja yang baca, abah dia mesti baca sama.
  • Mengusap-usap perut - tatau la orang lain, saya suka sangat pegang perut saya especially kalau dia tengah bergerak-gerak. Saya macam perasan sorang2 yang baby saya berinteraksi dengan saya. Ntah ini perasaan saya atau memang dia berinteraksi dengan saya. Perasaan ini sangat best!!! Dan XTVT ini juga perlu dilakukan juga oleh encik abah dia.
  • Bersembang dengan baby - yang ni lagi satu sesuatu yang best. Walaupun sedih, bercakap lah dengan mereka, apatah lagi bila kita sedang gembira. Dia mungkin akan merasa yang dia adalah sebahagian dari kita. Cuma jangan la lebih2 sedih pulak ek.

Selebihnya, saya pas anda kepada entry Doa Untuk Menjadikan Anak Bijak dan Soleh? oleh MommyLyna..layan...


Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!