Thursday, June 18, 2009

Tips Memilih Kasut


Bismillah,




Tolong jangan salah faham. Saya bukan gila kasut. Saya hanya ada satu kasut dan hanya akan beli satu bila yang saya sedang gunakan menunjukkan tanda2 uzurnya. Sepanjang hayat saya, saya pernah membeli kasut yang mahal (bagi saya) jenama Princess kat Jalan TAR tu (ada sape heran??). Agak berbaloi jugalah, sehingga belian saya yang kedua, saya tersilap beli yang besar dari saiz kakiku yang comel.




Saya adalah orang yang tak tau saiz kaki saya. Sungguh, setiap kali saya pergi ke kedai kasut, saya akan buat muka blurr bila cik pekedai tanya, "Saiz apa?" atau setidaknya saya akan buka kasut yang saya pakai sekarang untuk tahu saiznya. Saya rasa kasut yang saya guna ini tak boleh dipanggil kasut, lebih seswai dipanggil sandal sahaja.




Teringat pula, satu ketika dulu, saya beli kasut yang tidak bersarung itu tapi ia mempunyai tali di belakang. Tiba2 ada seseorang yang menelefon saya dan berkata, "Kenapa beli kasut itu?? Ia seksi untuk awak!" Huh!! Saya mula membenci orang itu bermula dari situ. Begitu particularnya dia dengan penampilan saya. Suka hati saya lah!!!




Saya mahu share Tips Memilih Kasut :




  • Pilih kasut yang bertumit rendah (saya prefer yang takde tumit langsung)


  • Pastikan saiz anda kerana kaki menjadi panjang dan lebar seiring dengan usia.


  • Jangan bergantung kepada saiz kasut sahaja kerana saiz kasut berbeza-beza untuk setiap pengeluar


  • Bandingkan kelebaran kasut dengan kelebaran kaki. Elakkan kasut yang menyesakkan walaupun anda sangat menyukainya


  • Cuba kasut pada kedua2 kaki. Ini penting kerana kebanyakan orang memiliki kaki yang besar sebelah.


  • Beli kasut pada waktu petang atau malam.


  • Tanya pada cik kedai tentang polisi memulangkan barangan kerana mungkin selepas sehari, anda dapati sebenarnya tidak sesuai untuk kaki anda.


  • Ketahui materialnya. Pastikan material itu membenarkan kaki anda 'bernafas' seperti kulit.


  • Jika membeli kasut sukan, pastikan ia tidak terlalu berat dan ketat selain mempunyai sistem ampuan kaki yang stabil.


  • Definisi kasut yang selesa adalah kasut yang diperbuat dengan cermat dan kemas, tumit tidak terlalu tinggi dan mampu menampung kaki dengan stabil.


  • Jangan membeli kasut kerana jenama atau harga, sebaliknya pilih kasut berdasarkan kesesuaiannya pada kaki anda.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!