Tuesday, June 02, 2009

Cara Org Malas Memasak

Bismillah,

Musti Encik suami saya yang hensem akan geleng kepala dia bila saya lepaskan posting dgn tajuk ni. Dia akan kata, "Jenuh lah suami2 mereka yang akan mengikut kekdah ni nanti,". Justeru, saya terpaksalah meletakkan syarat orang yang bagaimanakah yang boleh memasak dengan cara saya.

Saya adalah orang yang malas memasak (suami saya dah maklum). Tapi syukurlah sekurang-kurangnya saya tahu saya kene jugak memasak. Oleh itu, saya akan masak dengan ikut suka hati saya. Jangan tanya nama resepi, nama masakan saya selalunya berasaskan warna, ikan masak kuning, ayam masak merah, kacang masak putih..keh keh.

Orang berikut, bolehlah ikut idea saya :


  • Anda kurang masa untuk masak banyak kali

  • Anda dan pasangan tak kisah kalau makan masakan perangat

  • Pasangan anda juga bukan jenis kuat komplen (banyak komplen akan hanya menurunkan mood)

  • Anak anda juga jenis tak kisah

Berikut adalah idea saya untuk meringkaskan tugas harian saya :


  • Saya masak nasi untuk sehari, masak pagi, tghari & malam

  • Saya masak lauk utk at least dari pagi ni bawak ke pagi esok

  • Kalau saya masak sesuatu cthnya saya buat sotong masak kuning, saya dah fikir dah kalau sotong ni habis dan kuah ni byk lagi, saya akan masukkan telur di dalamnya

  • Saya akan asuh anak-anak utk ratah sayur mentah cth tomato, carrot dll mcm mana suami saya asuh saya yg seswai so that saya tak payah masak sayur

  • Seboleh daya saya pilih untuk blend bhn tumis daripada saya hiris bawang, kunyit, serai, lengkuas dlldengan penuh kesabaran

Saya pernah menulis banyak petua lagi untuk mengurus dapur dalam buku saya yang terdahulu. Ini adalah diantara idea saya berkenaan tugas memasak :


  • Kita tidak perlu masak banyak jenis lauk dalam sehari. Didalam agama, kita digalakkan untuk makan sejenis lauk sahaja. Hanya budaya kita sahaja yang menjadikan amalan makan dengan beraneka jenis lauk setiap hari menyebabkan kita akan rasa tidak cukup dengan satu jenis lauk sahaja. Pilihlah lauk yang terdapat pelbagai khasiat seimbang didalamnya. Sekiranya satu jenis lauk dianggap sebagai terlalu pelik, maka maksimumkan dua hidangan sahaja setiap hari iaitu sepinggan lauk dan sepinggan sayur.

  • Kisar bawang putih, bawang merah, halia, lengkuas, cili dan perkara lain yang dirasakan perlu sekali seminggu. Ini tidak akan meremehkan tugasan anda setiap hari. Tugasan ini mungkin boleh dilakukan pada setiap hari minggu. Isikan perkara ini kedalam bekas dan tempatkan di dalam peti ais untuk tahan lama.

  • Beli stok dapur yang bertahan untuk seminggu. Sekiranya mahu membeli barangan dapur, belilah untuk jangka masa sekurang-kurangnya seminggu supaya kita tidak perlu ke pasar setiap hari.

OK, habis dah rapikkan dan rasukkan daku untuk membuat semua orang bertindak ringkas malas seperti saya.

p/s : Mmm...bagi mereka yang tiap2 hari mengulang soalan, "Hari ni aku nak masak apa ye?" bolehlah sediakan satu buku resepi dan ikut buku itu hari demi hari. Tapi awas, dalam buku resepi sllnya lebih daging, ayam berbanding ikan dan sayur.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!