Saturday, January 22, 2011

Bekerja Di Tempat Menjual Arak

Bismillah,

Korang ada baca x pasal MPSJ tlh mengeluarkan satu notis supaya tempat yg ada jual arak  tidak ada pekerja yang beragama Muslim di sana. Saya salute dgn pendekatan ini sbb tidak mudah utk tpt yg selama ni byk sekali b'gelumang dgn pelbagai jenis tempat hiburan mula diambil perhatian.

Tidak mudah utk sesuatu pemimpin membuat satu keputusan yang mungkin akan sedikit melukakan. Mana tak terluka,pekerja2 Muslim yang selama ini meraih rezeki di tempat sebegitu tiba2 saja terpaksa mencari pekerjaan lain.

Saya percaya jika mereka b'henti dari bekerja disitu, mereka akan mendapat balasan yg lebih baik dr Allah. Tapi apalah sangat optimis saya jika mereka sendiri pesimis dgn janji Allah. Siapa yang tidak faham di zaman yang penuh dengan 'barang naik' ini, hilang punca pendapatan akan menyebabkan orang m'jadi susah hati.

Mari saya ceritakan kpd kalian, satu masa dulu kami suami isteri pernah menjual gelang dan rantai emas. Kami benarkan bayaran ansuran sedangkan itu tidak dibenarkan di dalam Islam! Jadi, suami saya nekad tidak mahu pergi jauh dalam penjualan emas ini.

Ntah dari mana, ketenangan datang dlm keluarga kami. Anak2 mudah dijaga. Hubungan kami berdua semakin erat dan rezeki memang ada dimana2! Kami hanya berbekalkan kepercayaan sahaja. Padahal, tidak sedikit juga kerugian yang kami tanggung masa itu.

Saya rasa tidak patut bekerja di tempat yang m'jual arak. Tidak bengkakkah jiwa anda jika melihat org Muslim kita yang m'beli arak itu? Anda rasa selamatkah b'urusan dgn peminum arak yang sll hilang kewarasan spt yg dilakukan oleh wartawan t'kenal syarikat tv swasta itu?

Menghadap botol arak itu sehari2, tidakkah anda ada rasa tergoda dengannya? dan..byk lagilah persoalan saya yg bermain2 di kepala. Kerana pengharaman arak dan pengharaman sebarang keterlibatan kita dengan arak adalah nyata dan terang.

Jika saya, saya tidak mahu sesiapapun dr keluarga saya terlibat dgnnya. Anda??
Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!