Monday, January 17, 2011

Suami : Syurga Atau Neraka Buat Isteri

Bismillah,

Sambil m'bantu Asmaa' buat Matematik. Saya ada belikan dia satu buku latihan 1Malaysia. See? Saya tak la alergi dgn 1Malaysia kalau bab2 ilmu ni.. Saya amik yg jernih tp yg keruh tu sori naik lori la kalau nk suruh saya hangguk juga! Hehe..

Saya nak tanya, adakah sekolah menyuruh utk beli abakus kepada anak2? Sbb dlm buku 1Malaysia tu ada latihan abakus. Kami suami isteri xberapa nk reti guna abakus. Tp kalau anak2 nak kene guna maka haruslah beli kan satu kan?

Smlm, kami suami isteri bersembang b'kenaan hal2 yg b'kait rapat dgn  pemilihan jemaah. Kami b'sembang b'kenaan taaddud jemaah dan lain2 yg b'kaitan. Lalu saya tyakan suami, abg dulu xtya pun umi dr puak mana? Main hantam ajak kawin saja..

Lalu katanya, Nabi dah kata yang suami ni dua je, sama ada syurga atau neraka bg bini dia. Dah kawin tu pandai2lah dia bentuk isterinya. Kalau kelaut, maka lautlah bininya. Kalau nak ikut dptlah syurga (insya Allah) tp kalau tak?

Berbalik pd soal ini, bukan sedikit pula org yg dah punya kesedaran diri dlm hal kerohanian ni alih2 lps kwin terkona baring pulak. Itu sbb perkahwinan dikatakan saling lengkap melengkapi. Kalau suami terkona,cpt2lah bini tlg kontrol stereng.

Tapi kalau bini pun layan lap sama..alamatnya senget habislah rumah tangga. Sehingga institusi masyarakat jadi runtuh hanya teraju keluarga hilang cara mengawal diri. Sekarang, saya mengajak diri saya dan suami supaya muhasabah diri sejauh mana kita m'bersihkan diri utk m'didik anak soleh solehah.

Semoga dgn itu semua isteri akan berada dlm syurga suami amin!

*entry ini adalah ingatan buat diri
*siapa kata mendidik anak tidak sama dgn mendidik masyarakat?



Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!