Monday, August 24, 2009

Bukan Bidadari


Bismillah,

Wah...seminggu dah saya tak menaip neh..he he...sbb selama seminggu ni apa yang anda dapat dari blog ini adalah scheduled entry. Ini memberi lebih peluang kepada saya blogwalking, melayan contest, menhayati Ramadhan dan satu lagi....memberi lebih peluang kepada suami saya melihat gambar kuda Arab dari laman2 web terkemuka.

Sesekali terasa rimasnya berebut komputer dengan dia (sama macam dia rimas saya letak gambar dia dalam contest yang saya masuk :P) tapi itu lebih baik bukan bila dia selalu ada depan mata dan saya tahu apa pula yang dia lakukan. Semalam lagi saya mahu menaip tentang ini tetapi keluarga sebelah abah saya mengadakan reunion dan semua cucu cicit Tok Nah dan Tok Wan Mud ada kecuali 4 orang cucunya iaitu Aisyah & Siti yang akan PMR & SPM tak lama lagi, adik saya Epit yang segan bila sepupunya Mad terpaksa balik ke KL naik bas petang semalam.

Tapi Tok dgn Wan dah tak ada untuk melihat kami cucunya yang masih bersama2 berusaha berkumpul semula...tinggal saja tak dapat kami bertarawih bersama kerana tempat yang kurang luas di rumah Mak Caq (plus ada orang segan nak jadi imam :P). Saya suka berkumpul saudara mara begini dan kalau boleh saya tak mau mendekati suami saya bila di majlis begitu untuk mengelak dari mendengar dia berkata, "Jom balik..." ahahaha.... Keluarga sebelah suami saya, kalau boleh berkumpul rasanya lebih dari 20 x ganda jumlah perkumpulan keluarga sebelah abah saya ini.

Okeh, balik kepada topik 'Bukan Bidadari' di atas. Saya faham sekarang bulan puasa dan pasti ramai merebut peluang untuk membuat amal di dalam bulan ini. Ahaha...saya sempat juga melihat cerita Cerekarama atau slot apa ntah hari Sabtu malam Ahad itu. So, sapa2 yang tengok cerita ini malam itu mesti lebih memahami hala tuju tulisan saya ini.

Pada awalan cerita itu, saya memandang Umi Aida itu seperti saya dan Fahrin Ahmad itu suami saya sehinggalah sampai kepada Fahrin mencurangi isterinya itu. Betul, setelah berduit agaknya lelaki suka nak 'just having fun' dan persoalan dari isteri adalah 'whay U dont want to have fun with me n the kids??'. Ada sesuatu yang saya rasa tidak normal dari cerita itu.

Saya rasa mereka buat cerita itu adalah untuk mendatangkan keinsafan kepada pasangan suami isteri supaya tidak mencurangi pasangan masing2 dan menghayati ketenangan berada dalam keluarga kita sendiri. Cuma masalahnya masalah yang dibuat oleh suami itu terlalu besar malah isterinya juga tergamak mencurangi suaminya semula dan juga tindakan membuka tudung itu, terlalu besar bagi saya.

Ini adalah kerana, apabila kita terhidu sesuatu yang tidak enak tentang pasangan kita, segeralah bertindak untuk mengatasinya. Bukan seperti nasihat ibu/mertua Umi Aida yang berkata, 'if U love him, let him go'. Kalau pun nak 'let him go' janganlah sampai keadaan tu menjadi 'biar sampai dia buat dosa'. He is the father of your children dan jika saya, saya mungkin tidak akan dapat terima keadaan itu.

Apa yang perlu kita lakukan mungkin merawat komunikasi sesama pasangan. Walaupun kita adalah suri rumah yang selalu 'disimpan' di dalam rumah, kita masih patut mengambil tahu apa yang dilakukan oleh suami kita di luar rumah. Namun awas, jika kita terlebih mengambil tahu, ada kemungkinan kita akan menjadi lebih dari mengongkong suami. Anda perlu tahu batasannya jika mahu mengambil tahu.

Kisah 'Bukan Bidadari' ini menunjukkan juga jika kita mahu insaf insya ALLAH, ALLAH akan melorongkan juga kita ke jalan itu. Cuma jalan dalam cerita ini, bagi saya sekalipun mereka itu ingin insaf, ia mungkin akan mengambil masa yang lebih panjang. Namun sebab cerita ini hanya dua jam (plus iklan) maka saya rasa secara realitinya, ia tidak begitu.

Sebelum menutup kata, saya juga ingin membuat sedikit pernyataan :
  • Bukan semua masalah rumahtangga datang dari kaum suami
  • Sekalipun suami anda telah membuat dosa, jangan melakukan sesuatu yang menyalahi batasan agama hanya untuk membalas dendam...itu bukan membalas dendam tetapi mencari pasal.
  • Kita harus saling maaf memaafkan...tapi 'to forgive is not to forget'. Jadi, jangan buat kesalahan yang sukar untuk dimaafkan.
Semoga kita selalu bahagia dengan pasangan masing2...

*Bila melihat cerita seperti ini, saya selalu mahu tidur sebelah suami saya dan letak anak saya jauh2..Sekurang2nya, saya tahu suami saya tidur sebelah isterinya yang sah dan bukan orang lain.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!