Saturday, August 29, 2009

Kantoi Dgn Lobak Putih Umi


Bismillah,

Kalian yang ada anak tentu tahu bukan betapa seksanya nak menggesa anak makan sayur. Bertambah pulak dalam keadaan umi yang malas nak masak dan lebihan lauk sahur tadi adalah 'Sayur lobak putih masak lomak'. Maka tengahari tadi, umi menyinsing lengan baju dan memanaskan nasi untuk dijamu kepada mereka.

Bagi menambah lebih minat, kerana lauk itu berwarna putih suci, maka kita bubuhlah kicap. Sebelum pinggan sampai depan mata mereka, umi mula melaung, "Okeh, kalau makan habis nasi ni umi bancuh Ribena!" dan apa lagi "Yeyyyyyy....." Sambil tu kita buka TV dan mereka tgk cerita My Friends Tigger & Pooh dan mereka boleh nyanyi "Think..think..think!!" tanpa melihat lobak putih umi itu...ha ha...

Bermula dengan doa, biasanya Asmaa' lah yang baca, umi suap ikut turn. Mula2 Asmaa', kemudian Usamah dan last sekali Uwaiys. Arwa?? Dia tido dan dia lah satu2nya anak umi yang makan sayur malah dia makan lobak putih tu tanpa nasi semalam. Rilek je...dan umi perati2, hanya umi dan Arwa je makan lobak putih tu. Rasa macam sedap je tapi apsal orang lain tak suka aaa??

Punya la ralit tengok TV, diorang tak tengok pun yang diorang sedang makan adalah lobak putih. Uwaiys orang pertama perasan. Dia tersedak dan menyembur keluar segala2nya yang ada dalam mulut....muahahaha..takpe2, so suapan seterusnya nasik aje la. Asmaa' yang kedua sedar tapi sbb dia dah besar umi pun kata, "Kakak kunyah2 bagi hancur lepas tu telan...tak ada apanya," Sebab nakkan Ribena maka terpaksala kan....tapi dari setengah bulatan lobak tu, saya kurangkan jadi 1/4 bulatan aje.

Yang paling kelako si Usamah...dah nak tinggal satu dua suap baru dia perasan yang dia makan lobak putih dan terus tanya, "Kenapa umi letak yang tuu..." Wah mcm umi letak cicak pulak!! Tapi takleh nak jawab pape lagi sebab kelakar dia punya la tak perasan dan saya letak banyak jugakla lobak celah nasik dia. Ini gara2 ralit tgk kartun tu aaa....

Pasal Ribena pula, saya beli yg botol kurus tu, itupun sebab mereka tak sudah2 minta dan mereka pun tak keluar rumah laaaaama dah. So, apa yang mereka kirim, setengahnya saya belilah juga. Disebabkan botol Ribena itu kurus dan anak umi ramai maka baru 3 kali bancuh (3 teko) dah tinggal separuh aje.

Kami tak galakkan sangat diorang minum yang ada kaler2 ni. Efek pewarna, pengawet dll tu lebih menakutkan dari umpanan mereka vit C dgn glukosa bagai itu. Saya lebih minat mereka mendapatkan khasiat dengan cara yang alami. Ahaha....pasti korang pun ada nak share kan mcm mana nak pujuk anak2 makan especially sayur?? Sampai Hanz sampai buat bento lagik.... :)
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!