Tuesday, August 25, 2009

Forceps & Vakum


Bismillah,

Selama melahirkan empat budak yang bermata bulat selama ini, alhamdulillah semuanya normal cuma semasa melahirkan Asmaa' lukanya agak besar sebab saya buastidak mengawal pergerakan tubuh dengan baik semasa melahirkan. Setakat ini, saya melahirkan anak saya dengan bantuan jururawat (tanpa doktor) memandangkan mungkin saya tidak mengalami masalah besar ketika bersalin.

Sebenarnya saya begitu ngeri bila mendengar kesan sampingan dari melahirkan menggunakan vakum dan forceps. Walaupun begitu, saya rasa doktor tidak suka2 untuk menggunakan dua peralatan ini bagi membantu kita melahirkan anak secara normal. Tujuan penggunaan dua alatan ini adalah :
  • Kelahiran bayi sulung yang mengalami kesakitan berpanjangan. Ia boleh menyebabkan bayi lemas. Saya rasa ini adalah kerana ibu masih tidak mengetahui masa manakah perlu meneran.
  • Sakit bersalin yang berpanjangan, mungkin sebab kedudukan bayi yang senget
  • Apabila telah jelas bayi lemas kerana kekurangan oksigen.
  • Bayi pra-matang, forcep digunakan untuk melindungi kepala bayi
  • Ibu mempunyai masalah jantung dan asma, mereka tidak boleh meneran dengan kuat.
Lazimnya kelahiran menggunakan vakum dan forceps akan menyebabkan luka yang besar berbanding normal. Jadi ibu2 yang terdesak menggunakan cara ini kenelah rawat kawasan luka dengan jagaan yang teliti okeh...

Mmm..ada sapa2 nak share pengalaman melahirkan dengan menggunakan kaedah ini??
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!