Tuesday, August 04, 2009

Melatih Anak Berkomunikasi


Bismillah,

Ntah kenapa saya suka bila dengar dua ibu dan anak bercakap. Bila anak bercakap dengan bahasa dia, dan juga dengan cerita yang mak atau ayah dia tak faham, kemudian mak atau ayahnya pula boleh bg feedback, saya kira ini adalah komunikasi yang hebat antara kedua ibubapa dan anak. Saya sll bayangkan anak2 saya, tidak kira apa cerita pun mereka mahu bercerita dengan saya.

Sehinggalah di satu tahap, mungkin saya akan jadi ibu yang bernaluri kuat bila anak saya tidak cerita apa2 tapi saya sudah dapat tahu dari wajahnya...wah!! Ini tidak bermaksud saya nak jadi Nujum Pak Belalang hokeh, memang telah ALLAH berikan naluri kepada ibu berkenaan anak2nya. Namun adalah menjadi satu cabaran yang hebat bila mana sekatan masa dan tugas telah menyebabkan saya sebagai ibu mungkin lalai untuk 'memberi masa' kepada anak2 saya bercerita dengan saya. :(

Jadi, bagaimanakah mungkin saya boleh melatih anak supaya berkomunikasi??
  • Bercakap sedari mereka masih bayi. Selain bercakap, buat juga pelbagai bunyian lain. Kita akan dapati mereka akan respon mungkin dengan ketawa, mungkin juga dengan kerutan di dahi. Saya dapati entry MommyLyna lately juga ada kaedah untuk merangsang anak bijak dan saya kira iu juga seswai untuk dijadikan cara mudah mengajak anak berkomunikasi.
  • Dedahkan anak kepada bahasa tubuh - mestilah bahasa tubuh yang positif macam pelukan, belaian, senyuman dan lain-lain. Janganlah jadi mcm saya yang tak sudah2 bagi bahasa badan dengan cekak tangan di pinggang. He he...
  • Walaupun suara saya sumbang dan suara suami saya pulak sumbing, kami suka menyanyi. Juga abahnya ada potensi untuk berpantun. Dalam hal melukis gambar juga abah mereka lebih lembut tangan tapi saya juga masih ingat cikgu tadika saya ajar saya melukis mcm mana. Kesemua ini mungkin akan membuatkan anak2 mahu lebih berkomunikasi dengan kita.
  • Membacakan kepada mereka buku cerita. Walaupun mereka sudah pandai membaca, tetapi bila bersama dengan adik beradik mereka, mereka tetap suka dibacakan buku. Tapi jika anda letih, bolehlah minta si kakak atau si abang yang pandai membaca supaya bacakan buku buat adik2nya.
  • Apabila anak menangis atau menggerakkan badan sebagai cara berkomunikasi, kita hendaklah memberi reaksi kepada mereka. OK, pernah dengar tak contohnya kalau anak tiba2 menangis akibat terkejut bunyi guruh, kemudian maknya pun pujuk2 dia, "Dah..dah..takde dah, dia dah pergi jauh." atau "Kesiannya anak mak, takde apalah nak ditakutkan itu bunyi guruh aje.." ?Reaksi seperti ini dapat menjamin hubungan erat antara orang ibubapa dan anak selain membina asas untuk belajar menggunakan bahasa.
  • Mulakan melatih anak dengan menyebut perkataan dua suku kata seperti 'ma-ma', 'pa-pa' atau hubungan objek dengan bunyi seperti 'meow' untuk kucing dan lain-lain
  • Kanak-kanak ada telo nya. Jadi, sebagai ibu bapa perlu memperbetulkan sebutan mereka secara tepat, perlahan dan ceria. Jangan menghukum mereka atau merendah2kan mereka.
Mm...sekali pandang, telah banyak perkara yang baik-baik saya tinggalkan. Demi anak2 insya ALLAH umi akan cuba juga utuk kembali kepada asal umi. Ya ALLAH, berikanlah aku lebih kekuatan untuk menghadapi saat ini...amin
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!