Sunday, March 06, 2011

Pewarna Tambahan Dalam Makanan

Bismillah,

Hari ni dengan semangatnya bangun buat nasi lemak. Tapi jangan pelik sangat sebab walaupun hari ni adalah hari Ahad tapi arini adalah hari sekolah anak2 saya. Maksudnya saya bukanlah bangun di awal pagi hari cuti pun. Bukan apa, kadang2 kita cerita itu ini tengok2 orang kagum bukan main padahal sebenarnya benda biasa je pun. Banyak benda bila dimasukkan dalam blog ia nampak best sedangkan kehidupan kita sebenarnya adalah biasa saja. Eh..apa aku merepek ni? brownteddyemoticon

Yang terlintas nak menulis tentang hal pewarna tambahan ni bukan apa, sebab terbaca di wall beberapa 'omputeh' yang letakkan link ini. Mmm... barangkali saya bukan jenis yang suka memasak so memang tak ada sebarang pewarna melainkan water color dengan kaler pensil dan benda2 yang sewaktu dengannya milik anak saya yang sah2 tak digunakan dalam masakan. Jadi, anda bagaimana?? Ada berapa jenis pewarna tambahan ada dalam rumah anda?

Sekarang kan glamer dengan macarons dan terbaru lagik apam polkadot. OK...saya tak nafikan ia menggiurkan tapi saya rasa ia menggiurkan bila orang kata, "Oh...aku rasa nak nangis2 makan macarons sedap gilers" banding dengan tengok gambar Macarons yang macam dalam iklan Nuffnang selalu naik tu. Bila tengok aje macarons yang kaler warna warni, otomatik keinginan nak makan macarons tu tak ada lagi.

Pasal apam pulak, kalau suami saya lah, kalau saya beli kuih2 yang kadang2 saya rasa pewarna dia sikit je pun dia tetap akan bagi ceramah kesihatan sambil bertanya, "Umi ni bila nak berubah ni??" brownteddyemoticon. Hahaa...terasa macam isteri durhaka pulak kalau kena sound lagu tu weih sbb niat kita nak beli makanan untuk makan tapi ayat tu tanya macam saya beli makanan untuk bunuh ahli keluarga saya.

Jadi kalau apam polkadot tu saya rasa mesti di reject habis2anlah dalam rumah ni. Sama jugaklah dengan coklat, segala cupcake dan benda2 yang sewaktu dengannya. Asal makanan2 ni semua sebenarnya adalah sedap. Makan weihh...sape yang nak kata tak sedap. Mertua saya pun kata menantu dia yang sorang ni makan bukan main lagik tapi tak juga jadi isi...dari awal kawin sampai skang ni, kalau pegang tangan tu rasa tulang ajebrownteddyemoticon.

Saya bukan nak meruntuhkan perniagaan sesiapa pun. Saya cuma nak kita buka fikiran, kalau sekalipun nak berniaga cuba buat label begini, 'macarons sedap bagai nak rak tanpa pewarna tambahan' dan benda2 yang sewaktu dengannya. Hal ni bukan saya sorang ni bebel tapi ada seorang blogger lain yang saya tak berapa nak larat nak cari semula link dia yang cakap pasal benda yang sama. Katanya warna2 ni sekadar nak bagi nampak cantik je pun....

Mungkin sekali sekala tu tak apa lah agaknya...tapi bagi suami saya sikit2 lama2 jadik bukit. Jadi saya anggukkan ajalah apa suami saya kata brownteddyemoticon. Kepada sesiapa yang nak cuba buat sendiri macarons boleh rujuk ke link ini ek. Pertmuffin kata dia sampai gigil2 nangis menanggung kesedapan dan yang penting dia tak menggunakan pewarna!



Tekan butang kongsi di bawah untuk share dengan yang lain ye :)

5 comments:

  1. sy pun berfikiran yg sama bila tgk gambar2 macarons tu...iskisk ngeri tgk colornya! :)

    ReplyDelete
  2. huhu...mmg terfkr nk buat macaroons sndr..without msg or pewarna tmbhn..fkr dua tiga kali nk g bli kat luar

    ReplyDelete
  3. mmg teringin sgt nak rasa macarons ni, tp maleh nak buat..hehehehe

    ReplyDelete
  4. shira pun dok teringin tgk org ckp macarons sedap... tp mcm akak ckp la, tgk warna je terus tak jadi nak cuba....

    pssttt... klu tak preggy, dah cuba dah kot, hehe...

    ReplyDelete
  5. pija nih buat saya gigil2 menangis sambil ketawa (T_T)

    eh tapikan ... rumah saya mmg byk pewarna tapi guna utk cake/cupcakes yg customer order. utk sendiri makan mmg tak penah letak sbb saya pun trauma tgk makanan kaler terang2
    (-_-;)

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!