Tuesday, April 26, 2011

Ahmadi Makan Sendiri

Bismillah,

Sekarang dah pukul 1 pagi lebih..tadinya saya dah tidur bersama anak-anak. Alih2 terjaga sbb gatal agaknya nyamuk gigit dan kepanasan pulak tu. Wah rupanya selama ni saya tutup kipas tu silap la kot ye.. Kesian anak2 saya!

Kemudian abah diorang ajak saya letak Ahmadi tidur dgn kami. Memang sll mcm tu.. Rupanya Encik Ahmadi kembung dan sbb xde minyak panas (tu la ada minyak Yuyi tinggal kt Johor!) Saya sapukan Vicks kt perut dia.

Tak lama lepas tu mula lah sesi muntah dan memang ada muntah yang terbabas sebab Ahmadi tak biasa muntah apatah lagi ditadah macam tu. Maka hilanglah mengantuk saya tadi. Kalau suami saya sihat, selalunya kerja begini dia yang buat.

Gambar di bawah ni adelah gambar Ahmadi berdikari makan sendiri dengan kakak dan abangnya. Hehe..ada setengah orang geli makan dalam talam tapi saya rasa ini adalah yang terbaik untuk anak-anak terutamanya anak ramai ni. Kalau tak tu, kiralah berapa pinggan saya kena basuh setiap hari.

Sekali makan ada 7 orang nak makan, pinggan lauk ada dua sekurang-kurangnya dan pastilah sekurang-kurangnya 3 periuk digunakan untuk memasak. Itu sekali makan dan sehari ada lebih kurang 3 kali menghidang dan itu tidak termasuk cawan-cawan yang digunakan untuk minum lagi. Jadi kira sendirilah betapa hebat penjimatan kami kalau gunakan talam.

Dannnn.............lagi jimat penjimatan tenaga umi kalau Ahmadi betul2 makan sendiri ehehehe...





*Sekarang, kami hampar tikar dulu supaya yang tumpah tu senang nak kibas kat luar rumah aje. Ini sifir yang saya guna untuk bagi anak2 makan. Sifir anda bagaimana?? :))

 

5 comments:

  1. wah..bagus ni, nnti ada rezeki..anak ramai, leh buat camni:)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah makan pakai talam lagi berkat....klu adam memang suka makan sendiri tak nak disuap.....

    ReplyDelete
  3. wida, cepat2 la beranak ramai *wink wink*

    zaidah, uhukk... ahmadi ni nak juga makan sendiri tp sabar jelah mengutip hasil lepas tu :P

    ReplyDelete
  4. salah satu cara yang kelurga saya juga aplikasi kan walaupun anak tak ramai.

    ReplyDelete
  5. :) yepp...utk mengukuhkan kasih dan sayang :))

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!