Saturday, April 09, 2011

Kenapa Mesti Sayang Kucing?

Bismillah,

Satu hari, majalah lama ini kami belek. Ia mengisahkan Ayub yang mendera Comot kerana makan ikan goreng Ayub. Lalu Luqman datang dan sound direct Ayub supaya tidak baik memukul kucing. Untuk pengetahuan semua, kucing adalah binatang yang sangat disayangi Nabi sehingga Nabi memotong jubah baginda kerana ada seekor kucing tidur di atas jubahnya ketika Baginda hendak menunaikan solat.

Kucing juga ternyata sangat bersih setelah banyak kajian dijalankan ke atas mereka. Untuk baca lanjutan tentang kucing, kliklah gambar di bawah, anda akan sampai kepada facebook saya. Fakta itu sangat menarik untuk dibaca tau :)



Saya sebenarnya hendak melatih Usamah mahir membaca. Dia sudah menguasai bunyi ejaan menurut sukukata namun hendak menjadikannya perkataan agak lambat sedikit. Jadi saya minta dia membaca satu kotak dialog sahaja dan selebihnya saya bacakan. 

Selesai membacakan cerita ini, saya tanyakan dia :
Umi : Boleh ke pukul kucing dengan binatang lain?
Usamah : Tak boleh
Umi : Kenapa tak boleh?
Usamah : Berdosa
Umi : Mmm...pukul adik boleh tak
Usamah : Erk.....

Hehehe...sambil menyelam sambil minum airlah. Sebenarnya Zohor tadi Usamah buli Uwaiys dan Arwa dan abah dah selesaikan mereka. Sekarang saya cuba kawtim dengan cara yang berlainan. Semoga mereka faham kenapa pukul memukul tidak baik untuk mereka. 

*Giveaway : Bagaimana Menggalakkan Anak Membaca Buku sedang berlangsung, jemput join!! * Jom join ChurpChurp
 
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!