Tuesday, April 26, 2011

Air Jambu Batu

Bismillah,

Kalau dalam perjalanan ke mana2 pun saya yakin senang sangat nak jumpa gerai jual air jambu batu siap dengan banner sekali. Kalau mula2 masa air jambu batu ni keluar, warna airnya ala2 tak menyelerakan gitu tapi lately kaler hijau semacam pulak. So, kalau air yang begitu, memang wajiblah direject oleh suami saya.

Tapi di jalan nak masuk ke sekolah Asmaa' ada satu gerai jual jambu batu yang kalernya yang seperti saya kata tadi. Mula2 saya berenti dulu, saya beli jambu saja dan tak bubuh asam nya. Hahaa...padahal lagi untung kan beli pastu balik belah sendiri. Tapi biasalah zaman serba ringkas ni beli je lah yang dah siap potong.

Lama2 saya terlintas nak tanya budak yang jual tu, sama ada dia ada guna jus atau pewarna ke untuk buat air tu. Dia senyum dan kata, "Hehe...selalu yang bertanya tu orang Cina. Takde lagi orang Melayu yang tanya macam tu."

Saya ingat saya dah melukakan hati dia lah dengan soalan macam tu. Tapi lepas tu dia pun kata yang dia hanya blend jambu dan gula pastu campur dengan air saja. Tapi tu lah, takde lah laku mana sangat banding dengan gerai2 yang area situ yang jual ice blended bermacam warna dan perasa.

Saya cakap pada budak tu, ni kira banyak dah tu pahala dia dapat sbb dia tolong orang jaga kesihatan tapi jangan banyak gulanyalah so sebagai mukadimah saya beli jugala air dia sekali untuk rasa. Biasalah kalau kata air blend memang berabuk abis sampai 1st time hirup je dah terus tersedak. Tapi anak-anak saya sangat sukakannya dan diorang hirup habis tak sempat sampai rumah.

Susah nak pilih air apatah lagi di tepi jalan macam tu sekarang. Kalau tak ada pewarna dan perasa payah orang nak minat. Walau apapun saya tabik lah adik tu selagi dia tak enhance kaler air dia dengan pewarna. Itu lebih baik dari laku tapi menyebarkan mudharat kepada budak2 sekolah. Kiranya menyahut seruan kerajaan lah ni yang nak pantau makanan kanak2 kat sekolah.

Untuk membaca khasiat buah jambu batu ni, sila rujuk link ni.

 

4 comments:

  1. suka jugak beli jambu yg dah siap potong..

    hehe.. biasala.. malas nak potong sendiri.. lagipun rugi beli sebiji sbb dia timbang skali dgn biji dalamnya ;)

    ReplyDelete
  2. suka jugak minum air jambu batu ni..dulu byk gerai jual air ni, tp sekarang macam nak berkurangan.

    dulu..sorang jual air jambu, semua nak jual sama.
    sekarang musim org jual satay ikan pulak:)

    ReplyDelete
  3. hanie...hoho...lojik2..kalau beli timbang kilo dia kira sekali dengan bijik :P

    wida, a'ah la...kat area sini ritu susah nak nampak sate ikan ni skang merata2 ada plak

    ReplyDelete
  4. suami sy ckp walaupun dia blend sendiri, namun mungkin dia guna air klorin yg tak bertapis.. isk mmg payah nak ikut disiplin encik suamiku..

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!