Wednesday, July 06, 2011

Apiterapi

Bismillah,

Apiterapi.. korang tau ke apa maknanya?? Ia bermakna rawatan dengan menggunakan produk-produk lebah. Produk-produk itu adalah seperti :
  • propolis
  • bee pollen
  • royal jelly
  • beewax
  • sengatan lebah
Yep...sengatan lebah juga adalah satu jenis rawatan yang kita boleh dapatkan dari madu lebah. Nanti jap nak cerita sedikit demi sedikit ek..

Penggunaan Madu Lebah
  • mengubati infeksi kulit dan luka - masa anak2 ada masalah kulit (especially Usamah yang pipinya naik macam kudis sbb selalu kena gigit dengan saya), ubat yang paling mujarab adalah madu lebah asli. Malah lepas pembedahan, madu boleh disapu untuk mempercepatkan proses penyembuhan. 
  • penyakit mata dan telinga - saya pernah letak madu dalam mata, pedihnya masya ALLAH sampai anak2 ingat saya sakit tenat :P Tapi biasalah ubat. Dengar katanya, kalau mata kita tak ada problem sangat, maka rasa sakit tu takde lah kuat sangat. Barangkali saya ada resdung dan sebab tulah pedih bila guna madu ni dalam mata
  • Untuk lebih banyak rujukan tentang madu lebah, sila berkunjung ke blog suami saya di link ini 
Sengatan lebah :
Sengatan lebah ni sebenarnya dah lama dilakukan oleh bangsa Yunani terutamanya untuk sakit sendi. Tu pasal masa saya jatuh kelmarin suami saya offer nak sengat lebah tapi ntah la nape saya sentiasa tak bersedia. Kalau kena cucuk jarum hospital tu lain, sakitnya hilang bila jarum dah dikeluarkan. Tapi kalau lebah menyengat, dia akan pam masuk bisa dia.

Selepas je lebah menyengat, dia akan tinggalkan bontot bisa dia tu. Bontot bisa dia tu akan terkodek2 sampai habis dia pam bisa. Maka masa dia dok mengepam itulah sakitnya mak ai... tapi memang boleh tahan la. Anak2 saya diorang melalak gak tiap kali kena. Selalu lepas je bontot lebah tu dikeluarkan, berentilah diorang menangis.

Selain dari sakit urat, sakit2 lain macam masuk angin, selsema, salah urat, hingga penyakit kronik seperti darah tinggi, diabetes dan kanser. Cara ini pun dikatakan efektif untuk mengubati penyakit degeneratif seperti stroke.

*Erk, kalian ada beran mau cuba????



 

2 comments:

  1. sebab klu kena sengat lebah sakitkan.rupanyer bleh mengubati....

    ReplyDelete
  2. mintak simpang lah kena sengat..stakt ni semua blum penah kena lg..mkn madu pun baru nk jinak2 ... ;)

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!