Tuesday, August 23, 2011

Anak Ke Sekolah Cina Perlu Lebih Motivasi

Bismillah,

Saya baru hantar anak-anak saya yang bertiga itu ke kelas tuisyen. Satu hari suami saya balik dan dia diberitahu oleh cikgu tuisyen itu yang pencapaian Usamah dan Uwaiys adalah lemah. Dia kata lagi Uwaiys tu tak apa la sbb dia 5 tahun (actually Uwaiys 5 thn bulan November nnt) tapi Usamah dah nak masuk darjah 1. Wah.. terrase la ai sebagai mak dia kan sebab semasa saya mengajar di rumah, saya dapati level pemahaman Usamah dalam Maths adalah lebih kurang sama dengan Asmaa' kakaknya.

Dari segi penguasaan vocab pula, juga saya rasa adalah lebih kurang sama dua beradik itu. Cuma bezanya adalah semasa bacaan Iqra', Usamah tidak selancar Asmaa' tapi saya terima juga sebab dia masih kecil. Jadi, saya rasa pendapat cikgu Lim itu adalah kerana mereka masih tidak menguasai Bahasa Cina disamping Usamah agak pendiam orangnya bila di sekolah (kontra abis compare di rumah).

Asmaa' pun saya hantar ke Cikgu Lim itu juga kerana kata cikgu itu, bila dia duduk di dalam kelas yang sama dia akan belajar bahasa Cina secara indirect. Saya tidak memaksa mereka berbahasa Cina tetapi saya rasa barangkali itu adalah kemahiran yang mereka juga mahukan. Mereka memang excited bila bercakap tentang bahasa Cina.

Pro
  • Anak boleh berbahasa Cina
  • Dapat belajar bersaing ~ sebenarnya kaum mereka juga macam kita, ada yang pandai dan ada yang sebaliknya
Kontra :
  • Kesian anak kena catch up bahasa Cina
  • Belum tentu dia dapat bertutur dalam bahasa Cina
  • Perlukan kelas tambahan untuk memberi sokongan lebih memandangkan ibubapa mungkin tak dapat ajar sendiri
Di atas ni adalah pro dan kontra yang saya kutip sikit dari meng'google'. Pada pendapat saya, apa yang ada di dalam kontra itu jalan selesainya ada. Ia adalah dengan memberi lebih banyak motivasi kepada anak-anak. Tidak hanya anak-anak yang bersekolah Cina, sekolah kebangsaan yang lainnya juga mesti diberi motivasi. Insya ALLAH di lain masa saya akan bincangkan apa yang boleh kita usahakan bila mahu menghantar anak-anak ke sekolah Cina.

Akhirnya, saya sertakan beberapa link pengalaman mereka ini belajar di sekolah Cina :

Best baca pengalaman diorang ni :))


6 comments:

  1. waiz dh besar nnti pon teringin hntr sek cina..tp nak tnya, kita kena hntr dia tuisyen bhs mndrin dulu ke b4 hntr ke sek rendah?

    ReplyDelete
  2. teringin jugak nak htr anak kesekolah cina.

    ReplyDelete
  3. Wida, kalau nk hantar kene mulakan dgn tadika 5 tahun sekurang2nya... 6 tahun pun dia tanak terima... Kalau nk tahu sekolah tu terima kelas tadika mandarin mana kene pergi tanya di sekolah cina yg kita nak masukkan mereka tu... :))

    eliss, jom jom

    ReplyDelete
  4. teruja bila tengok anak2 pandai bahasa cina...

    ReplyDelete
  5. kawan saya dulu pun sekolah cina dan selalu bercerita pasal pengalaman dia dulu...

    kalau dulu dia marah mak dia sebab hantar dia ke sek cina, tp skrang bila dah besar, dia amat berterima kasih sbb hantar dia ke sek cina :)

    ReplyDelete
  6. Fathini & Hafizah kat tadika dioarg skrg ada belajar sikit2 Mandarin. Tapi sekolah rendah nanti, kami rassa mungkin tak hantar ke Sek Jenis Kebangsaan Cina kot.

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!