Tuesday, January 04, 2011

Nak berhenti Kerja Ok tak?

Bismillah,

Ini adlah satu persoalan yg tlh ditanya dlm mailing list SIM. Saya tlh menyebok2 menjawab dan ingin juga kongsi di sini.

Dari atie :

saya ni seorang ibu kpd anak  lelaki yg comel berumur 1 thn 4bln, dan tk lama lagi ada sorang lagi.. skrg ni sy bekerja di salah sebuah travel agent yg agak besar. sebenarnya saya baru 3 bulan bekerja disini dlm keadaan perut sy da 4bulan. so nk dijadikan citer, byk la mulut yg ngumpat sy.. smpai sy da tkde hati nk kerja. kebetulan mmg sy da tkde hati nk bekerja bila pikir ank2.  sy ingat nk buat satu busines online, jual baju budak2 dll. agak2 langkah sy ni tepat atau tidak ? atau apa yg boleh sy buat selain busines online asalkan sy dapat jaga ank2 sepenuh masa. :))

Jawapan memandai dari saya :p

Assalamualaikum atie,

Menyentuh berkenaan berhenti kerja utk jaga anak adlh satu keputusan yg plg murni pernah dilakukan oleh seorg isteri dan ibu.

Kita boleh memikirkan perkara ni dlm bbrp sisi :
- faedah berhenti kerja utk jaga anak
- masalah jika berhenti kerja
- penyelesaian kepada masalah yg disenaraikan

Isi utk perkara yg saya senaraikan di atas bolehlah rakan2 di sini kembangkan sendiri. Hehe.. Saya cuma mahu komen ttg persoalan yg atie tya itu iaitu adakah ok utk bisnes pakaian kanak2 secara online.

Pastilah ok atie tp pastikan anda fully prepared. Fikirkan :
- kos dan harga jual
- stok diambil dr mana dan siapa?
- kos pos t'msk servis pos apa yg akan digunakan
- sentiasa available utk m'jwb dan melayani customer sbb kerja ini tiada jadual khusus mcm waktu kerja
- pastikan anak tidak terabai apabila kita mengendalikan bisnes dr rumah

Jika itu yg menjadi pilihan maka teruskanlah.. Namun jika anda perlukan back up, saya rasa ramai dr kita sekarang sangat mementingkan early chilhood education.

Cabang dr ECE ini adlh sgt besar dan andainya kita tidak dapat berniaga atau memberi servis, anak2 kita masih dapat keuntungan kerana kita boleh mempraktikkannya kepada anak2.

Satu dr cabang ECE ini adlh mengambil upah mengajar anak org m'baca dgn kaedah read network. Kursusnya hanya rm250 dan bila kita ada ilmu tu, boleh ambil upah mengajar dgn hanya 8 kali kelas (90 minit setiap satunya) dalam sebulan dgn kos RM 50.

Modalnya sedikit (malah ada yg tak pergi kursus tp still mengajar) dan keuntungannya adlh utk jangka panjang. Ini sekadar idea sahaja. Sekiranya atie rasa susah utk digunapakai, cuma fikirkan ini utk anak2 bila atie dah bersedia utk berhenti kerja nnt ye :)

Salam,
Sitisifir10
http://sitisifir10.blogspot.com (sempat promote blog lagik!:p)

*korang ada nk kata apa tak?

Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))

3 comments:

  1. byk faktor kena ambil kira...
    adekah kdnk kita cukup?!
    itu saje..
    sekian..

    ReplyDelete
  2. 1st tyme dengar ece tu kak..menarik..:)

    ReplyDelete
  3. minat betul dgn ECE tu kak..kak,boleh bagi butir2 lanjut?

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!