Friday, May 27, 2011

Ikim.FM

Bismillah,


Tiba-tiba saya jadi sedar yang saya ni asyik menyanyi lagu yang sama. Erk...apa punya mukadimahlah ek tiba2 je tulis tiba2... Eh korang faham tak?? Hehehehe...

Kalau bawak kereta, sekalipun jauhnya hanya 30 minit, saya kena dengar sesuatu supaya saya jadi seronok memandu. Baru2 ni saya yang kena hantar anak2 ke sekolah. Dalam perjalanan, saya akan pasangkan radio Ikim.FM untuk halwa telinga dan saya tak sangka seronok rupanya dengar motivasi di pagi hari.

Selain dari dengar motivasi, saya juga boleh dengar semula nasyid2. Saya memang penggemar nasyid dahulunya. Saya masih simpan dalam 40-50 keping kaset nasyid dan alunan ayat Al-Quran. Tapi sekarang apa kes orang nak guna kaset kan? Jadi masa saya kerja dulu, ada saya minta tolong bantuan dari kawan untuk buatkan kompilasi MP3 nasyid yang dia ada.

Rupanya nasyid sekarang dah berkembang dengan dahsyat sekali. Sampai ada masa saya rasa bersalah pulak bukak radio IKIM tu. Sebab lagunya terlampau rancak sampai takde rasa yang sampai dalam jiwa kecuali rasa macam nak tergedik2 nak menari pulak. Tapi ni atas oranglah jugak setakat mana dia boleh terima bunyi nasyidnya.

Saya suka radio I Luv Islam juga. Bagi saya kalau kita sekadar nak dengar lagu dan taknak DJ berleter panjang2 maka bolehlah dengar radio ni. Plus suami saya kata bagus jugak tak ada iklan radio ni. Mcm tu jugak dengan Radio Nasyid.fm (sedang diselenggara pada masa ini)

Rupanya idaklah susah sangat nak dengar radio Islami ni secara online. Selama ni senyap je komputer saya. Sekarang, saya dah tak sunyi lagi sementelah suami saya pun dah mula berkecimpung semula dalam bidang yang dia dah lama tinggalkan. Kalau kalian nak tumpang dengar sila klik ke page Radio & TV Islamik saya ini ye....(ada di atas sekali)

Jemput dengar Youtube ni :


...dan memetik kata2 Idola ramai di FB :


‎"...Islam tidak pernah menolak hiburan. Manusia dibenarkan untuk berhibur dengan kadar yang tidak melanggar syariat. Memisahkan Islam dari hiburan merupakan salah satu ajaran sekular seperti juga memisahkan Islam dari politik pemerintahan. Jiwa manusia memerlukan masa berhibur agar tidak menjadi jiwa yang keras dan mati. Saya sendiri, dengan melihat tumbuh-tumbuhan, pokok-pokok dan buah-buahan menjadi hiburan kepada saya. Sesetengah individu berhibur dengan bersukan, menyanyi dan sebagainya..."

Ucapan pelancaran Kumpulan Dikir Barat Sri Halaqat di Balai Islam, Lundang pada 27 April 2010

2 comments:

  1. mmg bosan jugak bila dengar dj radio tu dok membebel je, campur ngan iklan lagi.. xpernah dengar plak pasal radio i luv islam...

    ReplyDelete
  2. yg tak tahan slot khas utk promote produk....bosan bosan bosan

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!