Friday, November 13, 2009

Bihun Goreng Kerabu


Bismillah,

Sebenarnya, selepas menjamu laksa semasa dalam musim raya aritu, ada banyak lebihan bunga kantan, serai dengan daun kunyit (aik...ada ka orang letak daun kunyit dalam laksa?? Ahahaha...) lalu saya terfikir nak buat nasi goreng kerabu. Untuk buat nasi kerabu saya tak pandai (belum menuntut dari mertua).

Tiba2 tengok ada orang makan nasinya sedangkan perkakas semua saya dah potong (sebut potong teringat iklan POTONG P1 Wimax). Lalu terpaksa lah saya memangsakan bihun ini. Maka terhasillah bihun goreng kerabu dan rasanya saling tak tumpah pula dengan nasi goreng kerabu.

Saya faham kalian ngeri melihat wajah bihun saya. Lalu saya nak gunakan alasan kamera saya kurang megapixel (dicadangkan oleh Sue Lunatot untuk cover masakan sendiri). Sungguhpun begitu, saya rasa saya sangat suka dengan bihun goreng kerabu ini sebab semua anak2 dan abahnya mengadap bihun ini dengan bersungguh2.

Mula2 biasalah tumis bawang merah putih dengan sos tiram. Kemudian masukkan udang dan perkakas yang saya sebutkan di atas sebelum masukkan bihun. Last nya saya masukkan pulak sikit lada hitam dan garam. Saya tak pandai nak bajet air untuk bihun maka terjadilah kisah top up air sampai bihun cukup lembik untuk dinikmati. Ahahaha...

OK, korang...saya tak bertujuan untuk jadikan blog saya sebagai tempat rujukan resepi apatah pula ilmu memasak saya tak melepasi buku lali kaki kalian pun. Tapi saya saja nak abadikan resepi memandai2 saya sebagai kenang2an. Kot2 satu hari nanti Asmaa' atau Arwa akan masakkan masakan ni untuk mertua saya. Owh...apakah???


Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!