Monday, November 09, 2009

Hb & BP Low


Bismillah,

Sob sob....first time cek aritu my BP mmg sll low pun, tapi Hb 13.1 tu...Terkujat sbb sllnya mmg bawah seploh dan memang tiap2 kali doktor in charge akan suspect thalassemia lah, anemia lah... Harini check up tgk2 my BP is 80/50 dan Hb 9.8...both were red in colour. Pulak tu kebetulan ada doktor di situ, maka lepas SN bagi ceramah mereka suruh saya sambung dengar ceramah dari doktornya pulak.

OK...OK...SN tadi asyik tanya je :
"Kakak stress ke? Ada masalah dengan keluarga? Pejabat? Anak2?"
Saya tak ada masalah dengan apa2 pun tapi 2-3 hari kebelakangan ni memang saya mengantuk dan saya tidak tidur bila saya mengantuk tu.

"Kakak tidur pukul berapa dan bangun pukul berapa??"
Saya tidur lebih kurang kul 11 dan bangun pukul 5-6 pagi. Saya tidur tanpa gangguan dan hanya bangun untuk buang air saja. Saya kalau nak tidur, dalam perjalanan untuk sampai ke bantal lagi saya sudah lena...ahahahaha...

"Kakak mengelat tak makan pil yang kami bagi ye??"
Ahahaha...agaknyalah. Kadang2 makan, kadang2 tidak. Tapi walaupun saya tak makan pil, saya makan makanan. Tapi agaknya saya tak pilih sesuatu yang mempunyai zat besi yang akan mengikat lebih Hb dalam darah saya kot...

"So lepas ni kakak kena makan ikan bilis (lalu saya dah bayangkan ikan bilis goreng dengan bawang..yum yum), kerang (saya bayangkan kerang masak sambal kalau abah buat lagi sedap sbb sambal tumis abah power), sotong (mau gatal idung aku pulak lepas ni kalau nak hantam manyak2), sayur hijau (lepas ni kalau nak menyayur akan ku top up sekali ikan bilis sebagai penambah perisa) dan buah2an."
Baiklah....saya memang sangat suka makan. He he...ni dah plan lepas encik Abah pulang nnt akan ku cari bayam sbb sayur tu paling umi suka!!!

"Kalau kakak nak makan ubat pun, kakak minum dgn jus atau air masak. Jangan minum dengan kopi tau sbb kadang2 walaupun kita ambil ubat tapi cara kita makan ubat itu pun akan menyebabkan ubat itu tidak efektif. "
Ke saya terlebih dos teh ek??

"Kalau kakak nak POTONG sayur, basuh dulu baru POTONG!!! Kalau tak nanti zat dia akan pergi dengan air. Kalau masak sayur pun jangan lama2 (actually SN tadi sebut banyak2...tapi saya faham dia maksudkan apa) dan kalau boleh makan mentah."
Ayyo adik, takleh aaa makan mentah sayur2 ni...I tidak dididik dari kechik untuk meratah sayur mentah...ulam pun start makan lepas suami bagi tepukan semangat ahahahaha.....

"Kakak kena cukup tidur dan cukup rehat. Walaupun banyak kerja, kakak kena jaga kesihatan. Kalau tak boleh rehat di rumah, kakak duduk di wad aje ye."
:P kalau saya bawa anak2 saya ke wad sekali boleh ka??

Saya respect SN yang seorang ini. Berbangsa India menyebabkan dia menyusun atur semua patah perkataan yang kluar dari mulutnya. Muda 5 tahun dari saya, jadi sesuailah dia memanggil saya kakak lagipun saya memang dah nampak tua agaknya. Padanlah selama ini terdengar ramai ibu2 yang kata orang yang kerja paling bagus dalam klinik itu adalah budak India itu.

"Kakak, tau tak apa kesannya jika Hb low kepada baby??"
Erkk...

"Darah ibu membekalkan nutrien penting dan oksigen kepada anak. Jika darah ibu tidak cukup, bagaimana pula keadaan anak kakak??"
Uwaaaa.......anakanda, umi tak bermaksud untuk catu bekalan makanan anakanda...insya ALLAH umi akan makan semakan-makannya. Lagipun umi bukan peserta 99HTN (99 Hari Tanpa Nasi) maka umi akan cuba bahan yang SN tadi sebut manyak2...

Selepas tu, sebab kebetulan doktor ada di situ, mereka terus refer saya kepada doktor. Doktor bekalkan saya dua bekas kosong, satu kertas putih kecik dan satu kertas pink besar dan memberi wasiat :
  • Esok sila ke Hosp Sg Bakap untuk amik darah
  • Hantar sampel air kencing dan najis ke klinik N.Tebal.
Oh no...sepanjang 5 kali mengandung ni tak pernah pula daku kena simpan najis. Benda ini buat saya rasa tertekan. Kerana semakin hari semakin banyak prosedur yang terpaksa saya lalui. Hah!! Sapa suruh kurang rehat. At least kalau ngko cukup tido 2-3 hari lepas mungkin Hb ko aje yang low. Tak la nampak mcm mangsa buli aje pada pandangan mereka.

Namun bila balik, suami ku berkata, "Jangan psiko sangat dgn apa yg diorang ckp...nanti kang dia bagi kesan yg betul2 teruk pada badan sendiri...."Owh ye jugak kan...dari takde masalah jadi mcm ada masalah pulak. Selain kene cover apa yg SN tadi cakap, saya mestilah membetulkan mind setting saya juga. Kerana mind setting ini akan mempengaruhi banyak benda lain dalam kehidupan kita. Uhuhuhuhu.....

Saya nak tidur ni..tapi saya perlukan suami saya dulu. Kalau dia ada, bolehlah saya tidur dengan lapang itupun kalau tiada customer. Saya takut kalau saya terlena Uwaiys akan mandikan Arwa dalam bilik air. Alangkan malam2 lampu dah tutup semua pun dia boleh bawa Arwa mandi apatah pula siang ari cerah begini.

*Pss abah...doktor suruh umi banyakkan rehat. Itu macam dia cakap, "Suruh suami awak masak, awak tinggal nak makan aje," kot???

1 comment:

  1. kak pija, mase ngandung yang ni baru kite kena anta sample najis..huhu..tak paham jugak ingat prosedur baru ke ape rupenye sbb kes hb low...bnyk entry yg berkaitan n rase nk like semua tp mana butang like nye?heheh ;p

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!