Monday, December 07, 2009

Pemeriksaan Kesihatan Penting Utk Wanita


Bismillah,

Semakin hari semakin tua diriku ini...(ayat sedar diri). 2010 ini angka umur saya akan jadi 30... Ia bagaikan mimpi ngeri :P Padahal tak perasan pun masa berlalu. Takpe, tahun depan korang jgn kerap sangat tanya umur saya berapa yaa...ahahaha.... Ni skang sedar2 ada lagi 60 hari nak beranak. Ngerinya sama je dengan beranak sulung.

Tapi satu halnya, saya benar2 rasa mengah tambah plak kalau kerja tu kene tunduk2 mcm basuh atau mandikan anak2. Dulu2 ngandung tak ingat plak mengah mcm ni ke tak. Adekah sebab nak tua ek?? Konon2nya saya rilek je nak beranak sbb suami yang kerap tanya, "Mcm mana ni umi? Dah dekat nak beranak ni??" Alamatnya dia kena take over banyak benda yang selama ni saya buat or at least kami buat sama2.

Utk berehat2 selama 40-50 hari, memanglah seronok nak beranak. Saya dah susun buku2 yang nak belek sepanjang dalam pantang itu. Juga saya dah start buat scheduled post untuk masa pantang. Time tu nnt hanya nak monitor komen2 dan bloghopping sekali sekala aje...hihi... harap2 kali ni saya akan dapat bertungku setiap hari. Seblum2 ni beranak tungku secukup rasa aje...hihi

Mmm..ni senarai pemeriksaan kesihatan yang kita wanita kena buat. Bukan hape, kita ni bukan ke banyak keje dalam rumahtangga jadi, bagi melancarkan kegiatan anak2 ni ada baiknya kita jaga kesihatan dengan baik.

  • Tekanan darah - buatlah setahun sekali, especially kalau kamu itu ambil pil perancang. Saya?? Saya kerap amat amik test BP ni...sbb beranak sokmo :P
  • Payudara - tambah plak kalau ada rasa samtin'. Tapi kalau umur 40 lebih baik buat mammogram terus.
  • Pap smear - dua tahun sekali. Adui...saya tak pernah melalui pengalaman buat pap smear lagi tp sbnrnya ia perlu dilakukan oleh orang yang dah kawin untuk mengesan kanser serviks di peringkat awal.
  • Kolesterol - especially untuk mereka yang ada family history yang sakit jantung. Rasanya kalau badan kurus pun belum tentu kan kurang kolesterol...ni lagu pemeriksaan yg saya tak pernah buat.
  • Ujian darah - utk tahu kandungan zat besi. Terutamanya untuk org yang mengandung, banyak senaman, kerap haid dan kurang makan daging. Kalau tak kita akan senang2 mengalami anemia.
  • Kulit - tambah plak kalau ada tanda merah yang berubah warna, gatal, bersisik dan berdarah. Saya actually serik dah gi facial ke beli pencuci muka sbb skang tak pasal2 kering kulit muka saya.
  • Berat dan tinggi - ceklah tubuh kita berat itu normal atau tidak...lepas tu kalau telebih diet2lah..tapi kalau underweight mcm mana ye??
3 lagi perkara yang kita kena amik berat adalah
  • Osteoporosis - susu skang mahal betul!!! Bila encik suami ku kata nnt kita bela lembu susu, saya rasa ngeri plak...ahahahaha...
  • Tahap stress - memang takleh elak stress, iman kita akan sentiasa diuji kan..yang pentingnya jangan samai stress memakan diri kita. (mmm..stress ini haiwan atau apakah?)
  • Rokok - kalau boleh biarlah laki bini tak merokok. Dah tau lama kan yg merokok ni bahaya?? Takkan nak redah lagi beb???
Huhuuuu...itu je lah kot. Ini nak kena masuk dalam yearly plannerlah jugak...


9 comments:

  1. salam...umur haya sekadar angka...apa yang penting amalan dan penjagaan kesihatan...

    ReplyDelete
  2. salam kak pijah...

    sy sbenanye dah lame nak tanye umo akk tp maluu gitu...ehehhehe..
    mude lg tuh..tp dr segi anak,akk agak laju gak ye?sbb sy check tickers akk yg cntik2 kat bawah tu..akk kawin 6 thn lebih,sy dah 7 thn lebih..tp anak akk dah nk masuk 5 sdg kan sy baru je beranak yg ke-4..haha...ini musti ada yg setahun sorang kan?
    opss..terlbey sudah..akk mara ke?
    xpe kak,tgh umur2 mcm ni la kita nk beranak,masuk umo 40 thn nnti leh bajet tutup kilang(bak kata suami sy) :)

    ReplyDelete
  3. Pap smear lah yg menyebabkan mak saya dapat detect Fibroid dia.

    Early detection sebenarnya saves live (tapi dlm kes mak saya, fibroid dia tak serius)

    Beranak ni, part yg paling best adalah masa dalam pantang. Bila lagi kita nak manjakan badan (wlpn makanan yg kita terpaksa telan adalah sangat tak sedap)

    ReplyDelete
  4. 30 muda lagi tu...akak ni dah 35 pun rasa masih muda..kwang kwang kwang...bila pijah stori pasal pap smear...dah lama sebenarnya akak tak buat pap smear ni...takut sebenarnya...lepas ni kena gi buatlah...tq

    ReplyDelete
  5. Alimaz, Hihi...ini the 2nd time awak tinggal mesej yang bermotif sama...ya!! umur hanya sekadar angka, yg penting mind setting kita!!!


    Hanie,
    2010 akak umur 30,
    Akak kawin 2003 dan beranak 2004, 2005, 2006, 2008 dan insya ALLAH 2010...
    Suami awak bajet berenti awal, apsal suami akak tak bajet nk berenti awal?? (ayyakk...mcm terbayang aje mngandung sama2 dengan Asmaa' :P)

    Yatiejay,
    Betul bolh nak manjakan badan time pantang tai daku paling tak tahan tgk umah sepah..takde yg pandai ngemas...so, skang tgh train anak2 mengemas...nyau je harap kat abah dia... (time pantang boleh jadi remote control, aci tunjuk nnt og buat :P)

    ReplyDelete
  6. mamasyaza, Alamak, seblom ni saya bantai panggil Su aje..sori k.Su..huhu

    ReplyDelete
  7. Pija, saya dah berumur 31. kawin Nov 2003. tapi anak baru 2 org. kami mmg merancang sbb suami skrg masih tak habis buat phd. Anak tu rezeki. pasal umur tu tak penting. yg penting kematangan kita.
    pjg pulak komen ni. hehe

    ReplyDelete
  8. Siti , walaupun umur meningkat yang penting nya young at heart . Kalau kat hati muda baru lah ada semangat nak layan kerenah anak2 . Kalau kita rasa tua badan pun ikut rasa macam tu sebab fungsi badan kan di control oleh otak kita . So nak layan anak berlari pun malas sebab otak kat ehh!!dah tua .Tu yang badan tak larat nak bergiat cergas : D

    ReplyDelete
  9. Yah!! Yah!! Mesti muda di dalam otak...mesti! mesti!!!!!!!!!

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!