Thursday, January 07, 2010

Cara Atasi Konflik Rumahtangga


Bismillah,

Konflik rumahtangga ni, kadang2 ia berlaku pada masa2 yang tidak diduga. Selalunya saat yang paling menduga adalah berkenaan hal kewangan. Betul atau tidak kena tanya pada orang yang lama2. Satu hal lagi bila masing2 ada pendapat sendiri tentang sesuatu hal, jadi masing2 nak menang padahal kerja dalam rumahtangga ini hendaklah didasari keputusan bersama2.

Bila ada masalah, sllnya apa anda buat? Adakah buat aksi Power Rangers depan anak2? Saya kalau tgh hot, suami saya suka buat gaya Wonderpet. Kalau dia tengah hot plak, saya jadik Snow White waakakaka...tak kuasa. Tapi kalau sama2 hot kami jadik statue aje.. Saya ni jenis yang maleh nak gaduh2 sbb bila gaduh, saya akan jadi pandai tiba2...pandai pujuk diri sendiri :P

Mengatasi konflik ini sebenarnya adalah 'common sense'. Kadang2 benda kecik aje tapi sbb masing2 tanak fikir baik2 maka jadilah ia sebaliknya.
  • Niat nak selesai masalah - kalau dalam diri anda rasa2 nak menambah masalah, maka anda memang nak cari pasal la. Eh tapi memang wujud kan pasangan yang memang nak cari pasal dengan pasangannya. Mungkin sebab jumpa orang ketiga yang boleh bagi emas segunung maka senang2 tinggalkan suami kan... Lepas tu cari pasal nak bg pasangan marah so tak dela nampak macam kita yang timbulkan masalah. Insya ALLAH dengan berniat supaya masalah itu selesau maka ALLAH akan bantu.
  • Pilih cara yang lembut - kalau salah seorang dah mula naik2 suara, maka timbullah nanti rasa tercabar pasangan anda. Ye lah, kalau cakap lembut2 pun karang ada pasangan yang hampeh takleh terima juga, tak cukup menengking dengan mulut, hantar pulak mesej yang laser2. Habis bila masalah nak selesai kalau tak ada yang nak beralah kan? Saya rasa kalau sapa2 yang baca apa yang saya selalu tulis dan amalkan, mesti dialah aje yang asyik beralah ek...huhu...kesianle pulak ye. Tak apa, yakinla nanti2 kita akan menang besar insya ALLAH.
  • Sisipkan humor - mm..but first jangan pulak gi guna lawak bodoh lagi hampeh di saat keadaan tegang. Bajet2 la sikit kalau nak buat lawak pun kan..
  • Beralih sejenak - kalau dah rasa panas sangat topik perbalahan tu, baikle alihkan fokus pada benda lain. Sekadar nak bagi keadaan tak bertambah tegang aje...

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. salam sitisifir,
    kalau ada perang dingin ngan hbby, biasanya kami pon sama2 jadi statue...bila agak2 angin dah reda, baru baik semula...biasala tu, sedangkan lidah lagi tergigit..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. this article is super duper true.

    yup shahida, it is just how we manage it.

    ReplyDelete
  5. la ni x kuasa nak gaduh2 dah..
    tunjukkan dgn perbuatan yg kita sayang dia.. jaga rumah elok2, jaga anak2 elok2.. so kalo tetiba dia nak 'tibai' kita, ckp jer lah.. ade ke ibu tak jalankan tgjwb ibu..

    kalo gaduh2 pasal duit... heheheee... jd statue lebih baik dr menjawab... ;)

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!