Wednesday, January 27, 2010

Pembantu Rumah : Hilangkah Tanggungjawab?

Bismillah,

be yourself

Saya kopipes dulu ya diskasi sihat dari kawan2 FB saya :)

Norhafizah Madzlan Adakah mengambil maid menjadi satu langkah untuk tidak menjadi ibubapa yang bertanggungjawab??

13 jam yang lalu · ·
Azniza Muhamad Radzi
Azniza Muhamad Radzi
tak setuju...
13 jam yang lalu ·
Suhaiza Sa'at
Suhaiza Sa'at
ada maid, takde privacy...
13 jam yang lalu ·
Shikin Johan
Shikin Johan
maid utk bantu buat kerja2 rumah je.. so parents boleh tumpu perhatian pada anak2.. ( kalo ikut konsep betul la.. )
13 jam yang lalu ·
Norhafizah Madzlan
Norhafizah Madzlan
Takde privacy : Bagaimana jika ada maid, at least kerja2 yang remeh yang tak perlu air tangan ibu ada orang lain buat... lalu seorang isteri ada masa untuk suaminya, ayah ada masa untuk anaknya... atau bagaimana??
13 jam yang lalu ·
Faziatun Nisa'
Faziatun Nisa'
Setuju ngan Suhaiza .. ada maid takde privacy.. sbb saya membesar bersama adik2, mak tak pakai maid pun..hehe
13 jam yang lalu ·
Norhafizah Madzlan
Norhafizah Madzlan
:) persoalannya bukan hilang privacy, adekah hilang tanggungjawab??
13 jam yang lalu ·
Azniza Muhamad Radzi
Azniza Muhamad Radzi
aku tak tau macamana nak komen pija...as for me right now, i really need a maid..sbb anak aku yg sulong takmo pi umah pengasuh..alternatifnya, mak n ayah aku tolong jagakan..tapi kesianla kan, depa dah tua n tak larat...so i really need a maid sebagai membantu meringankan kerja mak ayah aku..

in terms of privacy, ya betul kurang privacy nak bermesra suami isteri depan tv..tapi nak main ngan anak2 tak kesah kan..nak mesra suami isteri dalam bilik la..nak wat camna lagi..

kalau ada maid, kurang2 nak masak maid leh tolong kupas bawang ke siang sayur ke..tapi kita la yang masak..lepas makan, maid leh basuhkan pinggan..kita leh rileks2 lepak dengan encik ayah dan anak2...

bukanlah dengan ada maid tu kita nak serahkan segala2 kerja rumah kat dia..namanya pun pembantu rumah..maksudnya, peranan utama menjaga rumah tetap kita yang pegang, dan maid sebagai pemBANTU..

tu bagi aku la...:)
13 jam yang lalu ·
Suhaiza Sa'at
Suhaiza Sa'at
better cari pembantu yg dtg kejap2. mcm tlg kerja2 berat - mop, buang abuk, cuci longkang, bilik air etc. ikutlah, nk sehari sekali panggil atau seminggu sekali.

just my 2 cents.
13 jam yang lalu ·
Azniza Muhamad Radzi
Azniza Muhamad Radzi
setuju juga dengan idea suhaiza..sbb as for you, pija..hang keja flexible..kedai bawah, umah ataih..then hang tokei...kalau pembantu datang sekejap2 pun ok..
13 jam yang lalu ·
Santibuana Binti Abd Rahman
Santibuana Binti Abd Rahman
Saya pun setuju gak kalau ambil pembantu yang sekejap2 bagi mereka yang memerlukan...staff di tempat kerja saya pun banyak yang amalkan, at least untuk ringankan kerja2 rumah bagi mereka yang mempunyai anak yg ramai dan bekerja.
13 jam yang lalu ·
Norhafizah Madzlan
Norhafizah Madzlan
ija, adekah sesuai aku tinggalkan anak aku yang baby pada anak2 aku yang umur 2-6 tahun itu?? hihi...ini adelah satu persoalan yang susah nak jawab...staff aku kat bawah aku dah kurangkan dari 3 kepada 2 orang aje... buat masa ni mmg aku amik part timer tapi ade kot 2 bulan sekali...time laki aku balik kampung je, aku panggil dia...
13 jam yang lalu ·
Suhaiza Sa'at
Suhaiza Sa'at
kalau mcm tu kak pija, kena balik semula kepada nawaitu kita. niat asal sebenarnya nk soh jaga bb dan anak2 lain sepanjang waktu akak kerja ke?
12 jam yang lalu ·
Azniza Muhamad Radzi
Azniza Muhamad Radzi
sesuai atau tidak, itu hang je leh jawab..sebab, hang yang kenai anak2 hang...:)
12 jam yang lalu ·
Norhafizah Madzlan
Norhafizah Madzlan
Akak turun time ada customer, dan customer tak tentu bila datang..selama ni akak turun aje sbb anak2 sedia ada dah besar...kadang2 aje bawak arwa ke bawah sbb kalau dia sorang dia tak kacau customer...

Tapi bila dah ada baby, let say baby sedang tido di atas, tiba2 ada customer dan anak lain ada sama...selamatke akak tinggal anak without anyone to monitor?? Kalau ikut history, diorang ni semua ada sejarah tido atas perut baby...hihihi
12 jam yang lalu ·
Suhaiza Sa'at
Suhaiza Sa'at
kalau mcm tu, sediakan 1 bilik kat bwh utk bilik anak2 ni. so that tak kacau masa akak nk turun naik (penat gak nk turun naik tu kan). Bb boh dlm bb cot, anak2 lain blh buat hal sendiri dlm bilik tu. Buat library anak2 ke. Time takde customer, blh tgk budak2. Akak ada guna ringing bell tak mcm kat kedai dobi tu? kalau takde org, tekan loceng kat kaunter.
12 jam yang lalu ·
Norhafizah Madzlan
Norhafizah Madzlan
hihi... kedai di bawah ni mmg sangat luas, ada la bilik yang muat2 sejadah aje dan kalau nak buat mini library pun memang boleh la suhaiza imejin sesuai ke tak...diorang tiap kali turun bawah sampai kadang2 customer tak dengar apa yang kami promote...plus, habuk edging spek adalah tidak sesuai untuk baby... kesian korang kene fikir lak untuk saye... sori2
12 jam yang lalu ·
Azniza Muhamad Radzi
Azniza Muhamad Radzi
rilek la pija..kita kan sesama kawan..tak leh nak tolong jaga anak, tolong fikir n bagi idea pun ok la kan...?

aku pernah pi satu kedai spek melayu ni kat alor setar..4 tahun sudah la...kedai tu hubby dia punya, dia bantu2..masa tu dia anak dua org, yang sulong dah besar pastu baby sorang..dia bawak baby turun kat kedai..ada bilik khas macam yang suhaiza cakap tu kalau tak silap..

err..kalau hang just bagi baby je yang duk kat bawah tak ok ke? kakak2 n abg2 dia biarle kat atas..
12 jam yang lalu ·
Suhaiza Sa'at
Suhaiza Sa'at
bilik tu sentiasa tertutuplah. bilik paling belakang ke. taklah kuat sgt bunyinya nnt. boh tv channel playhouse disney skali. cd Abu Ada Ayam pun interesting. buku2 bacaaan lain. biar kita dekat dgn dia. *sy selalu online kat sofa diruang tamu, anak2 main dpn mata*

Azniza, kalau bb kat bwh, nnt kak pija nk gi jenguk anak2 yg lain, kena dukung naik atas. pastu ada customer, nk dukung turun blk. tak praktikallah rasanya.
12 jam yang lalu ·
Norhafizah Madzlan
Norhafizah Madzlan
mcm aku cakap tadi, habuk edging potong spek lah yang membuatkan aku rasa sengkak sikit...seblom ni, masa arwa baby, aku tak potong spek each time dia ada... kalau customer nak urgent, kene lah angkat time dia tido..tak ke kesian kat budak.. yg 4 tu mmg biasa tinggal kat atas...nk meeting hal ni dgn suami aku skang ni dia teramatlah sibuk..mcm tak percaya je bila dia start bisnes, aku rasa mcm kehilangan dia... (padahal kedai dia duduk area sini juga) mcm seblom ni, at least dia ada masa untuk anak2...tapi skang aku kene lah faham sementara kedai dia boleh berdiri dan upah staff...bila dia tak gamak nk biar aku sorang, tu yang dia cadang amik maid...cuma bila aku baca pendapat2 orang, aku rasa mcm tak elok je amik maid
12 jam yang lalu ·
Norhafizah Madzlan
Norhafizah Madzlan
Suhaiza, actually, takde ruang di bawah. Ada dua bilik, bilik cek mata dan bilik edging sahaja....
12 jam yang lalu ·
Azniza Muhamad Radzi
Azniza Muhamad Radzi
ambil maid: banyak sangat pro n cons nya...:)
12 jam yang lalu ·
Inamaz Ron
Inamaz Ron
tak jugak....
11 jam yang lalu ·
Azniza Muhamad Radzi
Azniza Muhamad Radzi
inamaz: ada experience dgn maid k? leh share tak? :)
11 jam yang lalu ·
Ahmad Faiez
Ahmad Faiez
tanggungjawab tetap ada pada isteri n suami untuk menjamin kebahagian umah tangga.. tapi ambik maid itu satu cara untuk memudahkan lagi tanggungjawab anti n suami mengurus dan membahagiakan umah tangga..
10 jam yang lalu ·
Shaza Naguib Bin Shafie
Shaza Naguib Bin Shafie
setelah meneliti sgala hujah yg timbul..rasa nya x dek masalah kalo hang nak amik maid.just bare in mind ngan pengalaman2 pahit mrk yg pernah ber maid ni..supaya x berulang kat hang..
8 jam yang lalu ·
Nurhijjah Mat Zin
Nurhijjah Mat Zin
...anda bertanggungjawab mencarikan orang yang boleh berkongsi tanggungjawab menjaga anak2 anda walaupun itu bukan tanggungjawab mereka. anda masih menanggung akan tanggungjawab itu jika sebarang kekhilafan berlaku. . namun terkadang terasa bersalah jua bagi sesetengah ibu bapa...termasuk ambe dan demikianlah hujah ambe
8 jam yang lalu ·
Hazlina Zulkifli
Hazlina Zulkifli
Pija,dari cerita2 di atas; saya rasa Pija perlu ambil maid;anda bernasib baik selama ini meninggalkan anak2 di rumah atas tanpa pengawasan orang dewasa; walaupun incident anak duduk atas perut baby itu tidak membawa lebih kemudharatan, tapi anda lebih perlu berhati2 di masa hadapan...

Mengambil maid bukan bermakna anda mengabaikan tangggungjawab sebagai ibu dan isteri malah anda dapat menumpukan lebih masa kepada mereka.
Kalau nak diikutkan; tugas utama isteri adalah melayan suami dan mendidik anak. Tugas2 lain boleh dibantu oleh pembantu jika suami mampu menyadiakan pembantu. Wallahua'lam!
7 jam yang lalu ·
Azniza Muhamad Radzi
Azniza Muhamad Radzi
sangat2 setuju...
7 jam yang lalu ·
Azee Azwani
Azee Azwani
maid nh cuma membantu menda2 yg kt xsmpat nk buat j...anak2 pn jgn diajar mggunakan khidmat maid sgt...pas makan basuh pinggan sndiri k...2 wajib...n keje2 memasak sila buat sendiri ye wahai ibu mithali n is3 solehah :p n jgn benarkan maid masuk dlm bilik kt ckup ler
6 jam yang lalu ·
Mohd Redzuan
Mohd Redzuan
memandangkan rumah ataih, kedai bawah... bubuh ja cctv dlm bilik anak... monitor kat bawah... nampak ja anak jaga.. teruih celapak pi naik ataih... :D
5 jam yang lalu ·

Fuhh...memang satu diskusi yang agak sihat dan panas. Kebanyakan dari rakan2 ini tidak menggalakkan saya mengambil maid. Sebenarnya, jika saya benar2 ingin mengambil maid, saya telah mencarinya tapi ini masih lagi sekadar sebut2an di mulut saja. Belum ada kekuatan untuk melaksanakannya walaupun serasanya saya telah hampir nekad untuk memilikinya.

Saya amat tertarik dengan jawapan k.Hazlina :

Mengambil maid bukan bermakna anda mengabaikan tangggungjawab sebagai ibu dan isteri malah anda dapat menumpukan lebih masa kepada mereka.Kalau nak diikutkan; tugas utama isteri adalah melayan suami dan mendidik anak. Tugas2 lain boleh dibantu oleh pembantu jika suami mampu menyadiakan pembantu.

Juga jawapan dari En Ahmad Faiez :

tanggungjawab tetap ada pada isteri n suami untuk menjamin kebahagian umah tangga.. tapi ambik maid itu satu cara untuk memudahkan lagi tanggungjawab anti n suami mengurus dan membahagiakan umah tangga..

Bukan kerana mereka hampir menyebelahi keputusan saya tetapi ia lebih mengarah kepada persoalan saya itu, adakah boleh hilang tanggungjawab jika memilikinya. Sebenarnya, ada banyak komen2 menarik yang saya terima dari rakan2 blogger dan FB. Saya sangat berterima kasih kerana anda semua memberi pendapat dari sisi yang tidak terlihat oleh mata saya.

Setakat entry ini ditulis, saya masih belum mula proses mencari pun lagi. Ini hanyalah satu kemungkinan yang bakal berlaku dan saya anggap pengambilan itu adalah satu keputusan terbesar yang akan ditentukan oleh keluarga kecil kami. Andai Ainul, ibunya seorang doktor yang tinggal di atas klinik (hampir dengan kes saya) boleh memelihara 8 anak tanpa bantuan maid, saya mungkin jauh lebih mampu. Cumanya, adakah jarak usia antara adik beradik Ainul serapat anak2 saya.

Owh tidak, saya tidak akan persoalkan pula jarak usia antara anak2 saya. Setiap kali anak2 ini membenih dalam rahim saya, jiwa saya sangat bimbang dan saya ambil masa berminggu2 juga untuk menguatkan diri saya bahawa ALLAH tidak memberikan amanah ini dengan sia2. Pasti ada sebabnya dan pasti pula ada rezekinya nanti insya ALLAH. Ini bukan persoalan, 'hah sapa suruh tak plan beranak' tapi ini adalah persoalan 'bagaimana saya menguruskan takdir yang telah tersurat dalam hidup saya'.

Saya anggap konflik ini datang bagi menguji sejauhmanakah saya akan bersabar atau betapa ALLAH telah menetapkan saya sebagi saluran untuk memberi pendapatan kepada seorang yang lain. Saya akan maklumkan kalian bagaimanakah keadaannya selepas kelahiran permata hati kami yang ke 5.

*Ya ALLAH, andai kata jika aku mengambil pembantu rumah akan menyebabkan aku menjadi orang yang hilang tanggungjawab maka kuatkanlah aku dalam menjalani tugas sebagai seorang ibu dan isteri kepada keluarga ku. Hanya kepada Mu tempat ku mengadu.

2 comments:

  1. salam kak siti..
    sy bukan nk komen sgt psl entry pembantu rumah tu..tp dh x tau nk landing katne komen ni, so sy transit kat sni je la ye..kalo kat shout nnt x muat lak..sy nk wat essay ni..hehehe

    sepnjg pemerhatian sy sbg sorg student, literature in English student..sy bce blog istri2 dan ibu2 ni bkn sekdr nk tmbh pengetahuan dan suka2..tp byk bnda yg sy ambil dan jdikan pengajaran..ada yg berkaitan dgn kehidupan sy ada yg x..tp semuanye mmbuatkan sy berfkr dgn lbh tntg hakikat hidup di dunia yg penuh tipu daya ni..

    terus terang sy katakan, sy telah membandingkan blog akak dgn sorg blogger terkenal Malaysia..sape org tu, x elok la sy sebutkn nmenye..tp sy pst akak kenal..

    akak sllu cite hidup dgn penuh jimat cermat, bagaimana nk mendidik ank2 ikut syariat Islam, bg ank pndai mengikut pnduan Allah dan Rasulullah, jd istri solehah dan mcm2 lg..hmpr 70% yg akak wat ada dlm amalan hidup sy dan keluarga..umi sy pun didik kami adik beradik cmtu..penuh hikmah dan tarbiyah Islamiyah..

    as compared to this blogger, sy lihat hidup die terlalu mewah..dia ckp x ckup duit, sy igt die berjimat jual brg2 die pd org dgn hrpn die nk gunakan ke arah perkara yg lbh baik, upe2nye die nk shopping beli bnda bru yg lbh mhl..berdsrkan kata2 die, brg2 tu hye guna sekali atau dua kali..plg byk pun 3-4x..sedangkan akak nk pkai maid utk memudahkan hidup akak dan anak2 akak pun akak terpksa fkr seribu kali..sy sndr pun nk bli sesuatu kena tggu bnda lama btol2 rosak dan x leh pkai lgsg..kalo msh boleh dibaiki sy akan buat sehbs baik utk gunakn lg brg tu..

    kemudian, cre die didik anak x penah pun cite ank2 die mengaji ke x..sekadar hntr ank ke sek agama..anak2 didedahkan dgn amalan2 yg x islamik..kdg2 sy tgk ank2 die, sy rse bertuah sgt dpt hidup dlm family sy..bersyukur x jd cmtu..

    tp tu la kak..kte hidup dalam alam yg berbeza walaupun di ats tnh Allah yg sme..tarbiyah dan fikrah x semua org dpt..

    cuma sy sgt terkilan dan sedih lihat dia sggup boros duit dia demi brg2 cmtu..berbanding diri sy yg sntiasa kekurgn wang dan dri akak yg sntiasa memikirkan jln terbaik utk berjimat...

    yang baik itu dr Allah, yg lemah dr diri sy sndr..semua ni adalah pemerhatian mata kasar dan berdasarkan pembacaan..mudahan Allah beri kita taufik dan hidayahNya utk jd lbh baik dr skrg..

    ReplyDelete
  2. Pija,

    tgk keadaan pija lepas bersalin ni, pendpt kakyong dah jatuh kepada PERLU.. at least a part timer helper.. jaga anak waktu peak hour @ waktu suami pija harus keluar utk uruskan kerja2 nya. sekurang2 nya kehadiran helper akan mengurangkan kerisauan pija akan anak2 + baby.

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!