Saturday, December 26, 2009

Kenapa Mesti Boros?


Bismillah,

Saya tidak tulis ini untuk menuding jari kepada sesiapa. Ia hanya terlintas apabila saya terjumpa satu keluarga di Econsave tadi yang troli mereka penuh!! Saya belum pernah nampak troli orang yang shopping kat situ sepenuh itu. Kalaulah saya yang jenis suka tulis sebelum beli ni, pastilah berjela panjangnya 'list to buy' saya.

Sempat terjumpa mereka di satu bahagian rak, dengan laju menyorong troli sambil sebelah tangan capai barang tanpa membezakan antara jenama ini dan itu, yang manakah lebih murah. Sudahla tadi saya tidak membawa list saya. Terasa terjangkit dengan kelakuan mereka itu. Jeleskah?? Ye lah kot..kadang2 kita akan rasa hairan kenapa ya orang itu boleh senang berbelanja sedangkan kita telek habis2an satu2 produk seblom beli.

Mungkin juga mereka itu beli barang keperluan mereka. Itu saya tidak tau...keluarga yang mempunyai anak yang dah besar2 pastilah lebih arif dalam mengatur perbelanjaan mereka kan? Kita sepatutnya berhati2 sebab boros adalah satu tabiat yang buruk. Tambahlah di zaman eko-no-money nih. Keborosan akan menjadi punca utama inflasi. Bila kita beli barang melebih2, ia akan meningkatkan permintaan. Bila permintaan lebih banyak dari penawaran, maka harga barang pun senang2 la naik.

Rambang Mata
Hihi..memang aa rambang mata. Semalam saya ada tetamu dan tengok2 takde benda nak jamu. Naseb jugak terjumpa dengan biskut Munchy yang dalam peket (ada org bagi) yang saya sorok dari pandangan anak2 saya. Ahahaha...bukan kedekut ma...bajet nak bawak travel la konon. jadi tadi ingat nak beli biskut..sekadar tengok biskut pun saya rasa rambang mata.

Terasa nak amik Chipsmore lah, pastu ntah jenama ntah hape2 yang kuantitinya sikit tapi harga dalam RM 3-5. Alih2 bila fikir panjang, saya amik biskut gula dengan biskut marie aje...tapi biskut marie tu 2 peket la. Ahaha...lepas ni sape yang datang umah saya, korang tahu la ek aa yang saya nak jamu.

Sepatutnya kita takleh nampak sedap, terus sambar. Biskut takpe lagi la weih...kalau baju tak ke kopak nanti?? Nampak cantik je sambar...Patutnya kita fikir dulu keperluannya kepada kita. Jangan sampai kita jadik hamba duit. Dah le lepas tu bayar pakai kad kredit... Kalau ikut nafsu satu mega mall kita nak beli kan?

Suka Bersaing
Alah...yang mcm dalam drama sll tunjuk tu lah. K.Pah sebelah rumah beli tikar mengkuang, kita gi beli karpet... yang overnya kita..ahahaha... Kalau ikut saya, tiap ari nampak orang beli perabot besar2, barang letrik mahal2, aksesori keta yang canggih2...tapi kami dok la tahap tu aje..sob sob...tido pun pakai toto aje. Sape la yang tak teringin tido atas katil kan...sob sob... Jgn lah nnt bila dah senang sikit dari hari ni, saya jadi tamak...

Branded Concious
Saya suka beberapa customer saya yang apabila mereka cari bingkai yang branded, alasan mereka adalah kerana kualitinya. Itu adalah alasan yang baik untuk mendapatkan barangan yang berjenama. Tapi kalau sekadar nak melawa2, baiklah lupakan aje...sian kat dompet kalau takde duit nanti. Bukan tatau, harganya pun bukan main2. Ada tau orang buat spek dengan saya pada harga RM 2700...tapi yang beli 300-400 pun boleh guna juga. Macam Kancil bukan taklh bawakkan tapi kalau dapat naik Waja sedap la sikit..

Ok aaa...tu je la kot ek...membebel bagai unggas di rimba daku arini..

4 comments:

  1. ada org beli dulu lps tu balik rumah baru sedar dah terbeli banyak sgt. sy ni pun tak pandai sgt berjimat. Nasib baiklah suami mmg jenis yg pandai uruskan kewangan. dialah yg buat budget kami tiap2 bln.

    ReplyDelete
  2. saya walaupun ada list, pasti ada terbabas skit2...sungguh mujahadah la waktu bersopping ni..

    ReplyDelete
  3. me brand conscious on certain items but the rest bargain hunter & cheapskate! ekekeke...

    ReplyDelete
  4. k.nuradyani...samelah suami saye pun..kalau tak tataulah daku gimana

    dayah...terbabas tu biasa aaa...hihi

    k.Hanz, hoho...buat masa ni saya akai yang biasa2 aje...ntah bila nak memburu jenama ekkkk...

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!